måndag 26 februari 2024

173 miljoner

Jaja, jag vet att jag "borde" skriva om matutmaningen. Men jag hade magsjuka förra veckan så det gick knappt åt nån mat förutom franska och det här ämnet är MYCKET roligare att skriva om. Ska försöka knåpa ihop om matutmaningen imorgon.

Ett par har vunnit 173 miljoner. Roligt för dem. Kanske mindre roligt att de bor i Gislaved med ca 29000 invånare. Svårt att inte sticka ut med mycket pengar då...

Men det var inte det jag fastnade för, utan en diskussion på ett forum som jag hänger en del på. Eftersom jag inte skriver nåt där utan bara läser, så tänkte jag att jag skulle skriva mina tankar här istället. Diskussionen går ut på att olika personer beskriver exakt vad de skulle göra om de vann 173 miljoner. Två saker sticker ut väldigt mycket i diskussionen. 

173 miljoner verkar vara totalt ogreppbart för många. Det pratas om att betala av huslånet, köpa en till bil eller häst. Kanske slå på stort och renovera hela huset med lejd arbetskraft eller tom anlita en landskapsarkitekt för att få en riktigt fin trädgård. Sen avslutas det lite lamt med att ge några miljoner till nära och kära ifall det finns kvar pengar. Många ska dessutom fortsätta jobba, möjligen gå ned till halvtid. Eh? Vi snacka 173 000 000 svenska kronor. Även om huslånet är på sju miljoner, bilen kostar en miljon, huset renoveras för en miljon så har man fortfarande 162 miljoner kvar. 

En del i diskussionen är faktiskt kloka och pratar om att investera (resterande) pengar när de rest en del eller gett till släktingar, så de kanske kan ha kvar pengar resten av livet. Här verkar också kunskapen vara låg. Säg att börsen avkastar 8 % i snitt, det gör att man redan efter fem år (om man inte rör pengarna) har 254 miljoner istället. Eller så följer man 4 %-regeln och tar ut sju miljoner varje år. Man kan göra rätt mycket för sju miljoner. Jag tänker typ köpa hus år 1, renovera hus och trädgård samt resa år 2 etc. 

Slutsatsen är att folk verkar inte alls förstå hur mycket pengar det faktiskt är och definitivt inte hur ränta på ränta fungerar. 

Så här kommer såklart min fråga. Vad skulle du göra med 173 miljoner? Jag lovar att svara senare i veckan. 

21 kommentarer:

  1. Svårt att säga hur man skulle reagera på så pass mycket pengar att det är helt livsförändrande.

    Jag skulle nog hålla det hemligt om möjligt. Sluta jobba. Investera nästan allt i tråkaktier/fonder. Ta ett år på mig att fundera på hur resten av livet ska se ut.

    På längre sikt förmodligen hitta en lite roligare bostad än nu. Kanske viss lyxkonsumtion och en hel del resande. Förmodligen skulle jag även se till att mina närmaste har alla pengar de behöver på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att vi tänker lite lika. Men jag är en sån hemsk person att jag inte skulle ge nåt till mina närmaste. Eller, jag tänker familj och min familj har tyvärr inte funnits där när jag behövt dem, så de kan gott klara sig själva.

      Men om man istället tänker närmaste som vänner, så blir det annorlunda. Undrar vad som skulle hända om alla de jag följer som strävar mot FIRE skulle få den summa de saknade, så de kunde sluta jobba direkt. Rolig tanke!

      Radera
  2. Jag skulle fortsätta jobba för att dölja att det är jag som vunnit pengarna. Helst skulle jag vilja hålla det hemligt, samtidigt skulle jag gärna betala av vänners bolån. Vad är vitsen med att ha massa pengar om jag inte kan hjälpa andra? Sedan skulle jag anonymt skänka pengar till lokala ideella föreningar som jag vet gör gott utan att pengar försvinner i administration. Kanske starta en liten fond hos en lokal veterinär så pengabrist inte ska leda till avlivning av familjemedlemmar.

    Resa har jag svårt att göra pga smärtsam sjukdom. Rent generellt r jag rätt nöjd med det jag har inkl boende så köpa hus står inte på listan Även om drömmen är en gård med höns getter och så pensionerade hästar som bara behöver gå i hagen och kanske en skogstur då och då. Men är osäker på om jag vill bo så ensligt. Speciellt om jag vunnit 173 miljoner.

    Så småningom hade jag gått ned i tid till 50% när jag hittat en passande ursäkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många intressanta idéer! Jag gillar speciellt det där med veterinärkostnader, tror tyvärr det är många som får ta bort sina djur pga att de inte har råd.

      Om du vunnit 173 miljoner kan du köpa en gård som sköts av nån och så besöker du den när du har lust bara... :-D

      Radera
  3. En kollega har nära släkt som vunnit på Triss, ni vet x antal kronor i x antal år. Hen tar för givet att de ska dela med sig till hen för att ”så där mycket pengar kan de ju inte göra av med varje månad”. Alla pengar som kommer in måste till varje pris användas upp…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var hen med och betalade för trissen också?

      Radera
    2. Släkten är som vanligt värst...

      Radera
  4. Med tanke på att ett egen privatjet kostar från ca 200 miljoner kronor så vet jag inte just 170 miljoner är så mycket.
    Räcker det ens till att köpa ett framgångsrikt företag, dvs så att man blir ensam ägare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kanske inte är mycket pengar i de sammanhangen, men en väsentlig skillnad mot de flestas liv innan en sån vinst.

      Varför skulle man för övrigt vilja köpa en egen privatjet när man kan boka vilka drömresor som helst när man vill ändå för de pengarna? Och varför köpa upp ett framgångsrikt bolag när man kan bygga upp ett eget med ett stort startkapital utan krav på att gå med vinst?

      Radera
    2. Hahaha, givetvis finns det nån som inte är nöjd med 173 miljoner.

      Radera
  5. Skaffat en vettig bostad. Delat med mig till familjen. Investerat merparten för att leva på i långa loppet. Slutat jobba. Börjat fundera på vad jag vill göra istället så man inte slasar runt. Försökt leva ett vanligt liv men med kvalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, du låter precis som de flesta andra. Väldigt modest.

      Radera
  6. Jag hade absolut sagt upp mig från jobbet och gått i tidig pension! Dock inte direkt, kanske efter ett halvår-år för att faktiskt få landa i känslan och njuta av att få längta och räkna ner till friheten, likt känslan inför det annalkande sommarlovet när man var liten.

    Jag hade lagt upp en plan för hur jag vill använda pengarna och leva resten av mitt liv. Jag tror nog att det första jag hade gjort skulle vara att köpa ett hus i precis rätt läge där jag vill bo och renovera det och trädgården efter mina hus- och trädgårdsdrömmar. Sedan skulle jag nog dela upp resten av summan i olika potter. En pott som är minimum för mig att leva ok på, som jag hade placerat riskfritt som en form av grundtrygghet. Sedan investerat allt övrigt i olika ISK:n, typ resor, skönhet/hälsa (hade jag haft mer pengar än vad jag skulle kunna göra av med hade jag nog i ärlighetens namn lagt lite på botox/diverse skönhetsbehandlingar, daglig massage, PT etc…), roliga projekt (t ex renoveringar eller nya hobbies), samt en skämma bort-pott. Jag hade inte strösslat eller gett bort stora belopp till mina nära och kära utan mer gett dem saker jag märker att de vill ha eller behöver. Typ bjuda brorsan på sin drömresa eller köpa ny bil till pappa istället för att han ska hålla tummarna vid varje besiktning, kanske betala av vännens bolån om det är en källa till oro, såna saker. Vilken dröm ändå 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med vänte-effekten. Att längta efter något är verkligen underskattat.

      Gillar skarpt ditt pott-tänkande. Nu har jag redan skrivit mitt inlägg redan, men jag tänker ta med mig idén om att dela upp i olika potter, speciellt den där "minimum för mig att leva ok på", så man alltid vet att man klarar sig.

      Radera
  7. Tjenare Fri.
    Jag skulle trycka in allt på börsen och sluta jobba. I övrigt tror jag att jag skulle leva ungefär som jag gör idag. Eventuellt köpa en ny mobil, kör fortfarande med Iphone 7:)
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sedär! Jag är modern med min 8:a alltså. ;)

      Radera
  8. Jag skulle köpa ett hus, se till att det finns garage, uthus, jordkällare, brunn och verkstadsbyggnad. Köpa metallsvarv, bra pelarborr, ny svets och andra roliga verktyg till mannen. En glad man innebär en glad fru!

    Vore kul att investera i trädgård och elförsörjning: växthus, anlägga damm med karpar, självbevattning, solceller, elverk.

    En gallerkärra och en bil som orkar dra den. Jag skulle köpa riktigt bra skor. Anlita en kock till roliga matlagningskurser ibland samt en PT när andan fyller på.

    Jag skulle bjuda vänner och familj på samkväm i någon mysig stuga, lyxig herrgård, hyra ett spa eller vad som passar.

    Pengar skulle främst läggas på boende, mat, hälsa och umgänge med familj och vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, en till som är sådär modest. Låter som att du kommer ha kvar ungefär 170 miljoner när du är klar med allt. ;)

      Radera
    2. Ok då, jag hade köpt choklad också. Riktigt jäkla dyr och god lyxchoklad! Och kanske flugit in kockar från någon trestjärnig krog, så får de laga mat till mig och min familj några ggr om året. Sen köpa riktig bra täcken och kuddar i bra material. Och bygga en bunker, bara för att jag kan. Fär ska det bland annat finnas asdyr choklad! Nu har jag nog bränt några fiktiva miljoner ;)

      Radera
    3. Bra där! Lite choklad är helt klart nyttigt. :) Jag ser fram emot att få höra i nyheterna om personen som bygger en bunker och fyller med choklad. :D

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...