måndag 5 februari 2024

Fjärde veckan avklarad - matutmaning 2024

Jag är dålig på att publicera bilder i bloggen. Mest för att jag är lat, men också för att jag nojar över att nån ska känna igen mig. Men här kommer en bild som är helt orelaterad till dagens inlägg. Detta är livet som hästägare. Hehe.


Nåja, nu går vi över till matutmaningen. Ytterligare en vecka är över och nu börjar det märkas att det inte finns så mycket mer kvar för mig att rensa (förutom fårfärsen, suck). Jag har nästan helt slut på pasta, så det måste jag köpa och fylla på. Likadant med konserverad frukt och andra konserver. Det vore olyckligt om det blev krig just nu inser jag...

Sen sist har det ätits upp fyra matlådor och en portion glass. Köttbullarna är slut, likaså mina billys och gorbys. En fryspizza har ätits upp också. Nästan all broccoli är slut och hallonen är uppätna. Tom brödet jag frös in att ha till meze gick åt denna vecka. Yey! I kylen har det tagit slut på både mjölk och sista burken pesto. Jag har säkert glömt nåt. 

Det enda som tillkommit är tre dl grädde som jag köpte när jag skulle göra glass. Insåg sen att jag kollat på fel glassrecept och därmed blev det grädde över. Den ligger i frysen nu, i väntan på nästa gång jag är sugen på glass.

Jag avslutar denna sammanfattning med att det inte blir något inlägg nästa måndag. Alltså ingen summering för denna vecka, då jag ska vara husvakt åt en kompis och fått stränga order om att jag ska äta upp alla godsaker som hon fyllt kyl, frys och skafferi med. Så det blir först 19 februari som vi ser hur det gått för oss alla... Jag lutar åt att börja fylla på mina förråd igen, för nu är det nästintill tomt. Ska fota och se om jag vågar dela med mig av före- och efterbilder i skafferi och kyl.

Men nu till det viktigaste. Hur har det gått för er andra?

8 kommentarer:

  1. Den här veckan gick bättre för mig! Det enda jag fyllt på frysen med är det sista av osten som jag rev och frös in. Tog ut 1,3 kg nötfärs och gjorde pannbiffar. Istället för att köpa färsk lök andvände jag lökpulver (bäst före 2018) så skafferiet minskade också. Det blev bra så jag fortsätter nog så även i framtiden. Har samma knep när det kommer till ingefära att ha i teet, iställer för färsk använder jag ingefära krydda bäst före 2019. Kylskåpet är också mer överskådligt nu även om jag inte gott in för att minska innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Snyggt jobbat med lökpulvren. Jag brukar ofta ha i lite extra sånt i maträtter som jag tycker saknar smak. Väldigt smidigt tycker jag.

      Radera
  2. Jag har mest frysta grönsaker, och torkade linser att göra av med. Och jag känner noll inspiration till att laga något av det. Så det går ganska dåligt tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Nån slags lins- eller grönsakssoppa kanske? Men jag håller med dig, jag har noll motivation att göra nåt med fårfärsen. Begriper inte varför jag köpte den från början.

      Radera
    2. Jag tycker mig minnas att jag vid något tillfälle åt lammfärsbiffar med fetaost. Det var ganska gott. Med klyftpotatis och tzatziki förmodligen.

      Radera
    3. Hm... Om man försöker tillaga med riktigt mycket fetaost kanske... Och massor av tzatziki. ;) Värt ett försök iaf.

      Radera
  3. Gärna före/efter-bilder, det är så kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är de iaf fotograferade, får se om de hamnar i bloggen. Tyckte dock inte riktigt att skillnaden syntes, men den märks iaf och det är huvudsaken. Idag blir det dock påfyllnad av både pasta och konserver, det ekar tomt nu och blir det kris/krig så klarar jag mig bara ett par dagar...

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...