lördag 3 februari 2024

Utgifter för januari

Eftersom det här är en hyfsat anonym blogg och det uttrycktes intresse för siffror i en kommentar, så fläker jag härmed ut mig själv igen.

Januari var en förvånansvärt billig månad, framförallt på mat- och bilsidan. Missförstå mig nu inte, jag gick ändå back, men inte så mycket som jag förberett mig för. Jag har roat mig med att jämföra med kostnaderna för januari 2022, då jag inte hade nån genomgång av utgifter i fjol. Det är mest för att se hur mycket som hänt. Kanske lite självspäkning sådär?

Boende: 10402 kr (3709 kr).

Mat: 3592 kr (3806 kr).

Bilen: 1473 kr (1420 kr).

Hästarna: 18843 kr (8931 kr).

Hälsa: 200 kr (170 kr).

Nöje: 473 kr (6066 kr).

Kläder: 1383 kr (0 kr).

Övrigt: 150 kr (275 kr).

Sparande: 500 kr (6635 kr).

Att kostnaden för bilen är så pass låg är för att jag knappt använt den. Pga vidrigt väder har jag varit ute hos hästarna väldigt sällan och varje gång jag avstår att åka sparar jag 200 kr. Lite tråkigt sparande dock, så jag hoppas på en tidig vår. 

Hästarnas höga kostnad beror delvis på att deras försäkringar betalas vid årsskiftet, jag har nyligen gått igenom försäkringarna och fått ned premien till 6500 kr, så det känns bra. 

Kläder består främst av att jag blev helt utan byxor när de (som vanligt) gick sönder på insida lår (ett par byxor håller sisådär tre månader tyvärr) och då köpte jag faktiskt två par på en gång, så jag slipper gå i klädesbutik igen.

13 kommentarer:

  1. Så kul att läsa din blogg. Den har bara ett fel, du bloggar för sällan. TACK för kul läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack! Haha, jag som tycker att jag bloggar ovanligt mycket just nu... ;-)

      Radera
  2. Wow, hästar är definitivt inga spargrisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag skulle varit mycket, mycket rik (och mycket, mycket uttråkad) om jag inte haft häst...

      Radera
  3. Fick hjärtat i halsgropen ett ögonblick när jag såg kostnaden för hästarna. Men försäkringar alltså... då fattar jag. Och vad ska man ha sina pengar till om man inte använder dem till roliga saker, som hästar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är hästarna verkligen svindyra. En riktigt bra månad, när det varken är hovslagare, foder, veterinär eller försäkringar som ska betalas, så kostar de iaf 9000 kr... Snyft. Men snart blir det roligt igen, när våren kommer och jag får orken tillbaka. Kanske blir det tom inkörning av Daisy (iaf ska jag försöka). Kul!

      Radera
  4. Det finns också alltid en alternativkostnad som man måste räkna in om man inte skulle ha hästarna. Vad skulle man då göra av all sin tid.... Visst, klart rikare skulle man vara, men man skulle också ha alldeles för mycket tid och pengar att hitta på en massa dumt med.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är sant! Jag har iofs svårt att se att jag inte skulle ha häst, men om vi leker med tanken att jag skulle vara medryttare istället (vilket jag inte pallar i verkligheten, men vi låtsas lite här), så tänker jag att jag skulle plöja ner alldeles för mycket pengar på skönhet. Tänk frisörbesök, kanske fixa naglarna och göra onödiga hudvårdsbehandlingar. Eller så skulle jag äta ute var och varannan dag, springa på bio kanske eller resa utomlands en massa.

      Jag tror inte det är svårt att göra av med pengar oavsett ens intressen. ;-)

      Radera
  5. Jag har börjat rida igen och skojar om att jag tittar på en egen islandshäst. Det här var ingen rolig läsning :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du börjat rida igen! Du får komma ihåg att det här är tre hästar, så dela upp kostnaden på tre iaf. Sen köpte jag lite roliga saker på ikea till hästarna + ett par nya vinterridbyxor som håller mig varm. Så det är inte bara stallhyra och försäkringar.

      Jag skulle också vilja ha en islandshäst, men nåt säger mig att jag har köpstopp på häst tills de här tre inte finns längre. ;-)

      Radera
  6. Min gubbe muttrar över vad EN häst kostar, haha, men som många skriver så ska livet levas, jag tänker att man inget får med sig när man en gång dör, att då ha roliga minnen att se tillbaka på kan vara värt så mycket mer, man mår så bra av att umgås med djur.
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får säga åt honom att han skulle muttra mycket värre över en Åsa som inte har häst... Det brukar alltid sluta med att man är en bättre och nöjdare partner med häst än utan. :-)

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...