måndag 30 mars 2020

En riktig aha-upplevelse

Ja, det är återigen lite från Atomic Habits. Måste låna boken igen... Jag låter helt enkelt boken tala för sig själv (s. 234).

People talk about getting "amped up" to work on their goals. Whether it's business och sports or art, you hear people say things like, "It all comes down to passion." Or, "You have to really want it." As a result, many of us get depressed when we lose focus or motivation because we think that successful people have som bottomless reserve of passion. But this coach was saying that really successful people feel the same lack of motivation as everyone else. The difference is that they still find a way to show up despite the feelings of boredom. 

Det händer lite nu och då, att jag tappar motivationen. Det kan vara på jobbet, med hästarna eller med nåt projekt jag startat. Eller såklart sparandet. Jag har verkligen känt mig dålig då, som om alla andra skulle ha motivationen flödande vareviga sekund. Men den här texten ger mig hopp igen, för egentligen handlar det inte om att ständigt känna sig motiverad, utan om att bita ihop och följa planen TROTS att man inte är motiverad.

Om jag inte känner mig motiverad att ge mig ut på ett (trist eller kanske regnigt?) konditionspass med en av hästarna, så gör jag det ändå, men jag kanske väljer att korta ned passet. Det viktiga är att det blir genomfört, att jag trots bristande motivation gör det jag bestämt mig för att göra.

Jag förstår att många tappat motivationen i det rådande börsklimatet, men håll ut och kämpa på. Snart vänder det! <3

1 kommentar:

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...