torsdag 19 mars 2020

Covid-19 igen

Just nu känns det som att verkligen allt kretsar kring coronaviruset Covid-19 och dess effekter. Själv har jag inte påverkats öht ännu, men jag väntar med spänning på att få jobba hemifrån lite mer...

Runt omkring mig tokpreppar folk, medan jag klurar på om jag ska börja köpa aktier igen. Den här lockelsen med utdelning är verkligen hopplöst svår att bli av med.

Just nu har jag tre aktieinnehav som ger utdelning; Industrivärden, Investor och Latour. Jag känner mig trygg med att ha kvar dem, kompletterat med Xact Högutdelande.

Samtidigt kliar det i fingrarna att passa på under rean och köpa nya aktier. Gaaah!

Tack och lov räddas jag av ett stycke i Atomic Habits (s. 234).

The greatest threat to success is not failure but boredom. We get bored with habits because they stop delighting us. The outcome becomes expected. And as our habits become ordinary, we start deraliling our progress to seek novelty. [...] As soon as we experience the slightest dip in motivation, we begin seeking a new strategy - even if the old one was still working. 

Såklart är det trist med indexfonder och att mata in nya pengar varje månad utan att tänka på det. Det är just precis så mitt sparande ska vara. Tråkigt och automatiskt, ingenting jag ska lägga nån energi på. Man kan lugnt säga att den strategin fungerade, strax innan börserna började rasa var mitt totala sparande på Avanza uppe i  1,48 miljoner kr. Jag var alltså bara 20' ifrån att kunna börja jobba 60 %. Det är helt fantastiskt! Så fortsätt nu för sjutton att göra det här tråkiga varje månad. Mina kickar kan jag gott söka på annat håll, tex i ridningen, för där händer det alltid oväntade saker. :-)

Känner ni igen er i beskrivningen från Atomic Habits?

6 kommentarer:

  1. Jag känner delvis igen mig. När det gäller sparandet håller jag mig till en utdelningsbaserad strategi utan problem. Känner mig inte det minsta sugen på att gå ifrån det.

    Däremot när det gäller träning och viktkontroll är jag snarare som en flipperkula.

    Jag funderar ibland på varför det är enklare att hålla en strategi i vissa delar av livet en ändra. Än så länge har jag inget bra svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Väldigt intressant input. Jag håller mig verkligen till min strategi när det gäller träning och viktkontroll. Kan det bero på hur länge man hållit på med ett visst område eller hur prioriterat det är? Eller kanske kunskapen man har inom området? Hm...

      Radera
  2. Men JAAAA! Sådana är vi ju, leda är psykets sätt att säga till stenåldersmänniskan att "Hey! Dags att samla nötter, du verkar inte göra någon nytta just nu". Att förstå denna mekanism hos oss är stort, att agera i enlighet med denna insikt är större. Så bravo du.

    Eftersom jag för tillfället, och för oklar framtid framöver, checkat ut från Avanza och alla former av portföljanalys, är jag glad att du, varandes en vettig person, är nöjd över dina investmentbolag. Eftersom jag själv nästan bara har Spiltan Aktiefond Investmentbolag som innehåller i huvudsak de bolag du nämner ovan.

    Jag läste för ett tag sedan att investmentbolag i regel går bättre i goda tider men sämre i dåliga tider. Hur har Spiltan gått sen årsskiftet? Droppar de mer eller mindre än OMX30?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, nu börjar jag rodna av berömmet. Haha. <3

      Det enda jag kan säga är att mitt innehav på Spiltan Aktiefond Investmentbolag har minskat mindre än de andra (det är enda innehavet som inte står på minus just nu). Däremot hur jag jämför det med OMX30 vet jag inte. Finns det nån fiffig funktion på Avanza?

      Radera
    2. Javisst, du tar fram Spiltan, klickar in på fonden så att du har grafen framför dig. Välj period, förslagsvis "i pr". Överst till höger ser du en rullgardinslist där du kan välja "Jämför" och sen väljer du fond/index att benchmarka mot.

      Radera
    3. Ledsen för sent svar, livet behövde levas. ;)

      Har nu jämfört med OMX30 och Spiltan har droppat mycket mindre. För säkerhets skull kollade jag även "med utdelning" också, fortfarande går Spiltan 2-3 % bättre. Så slutsatsen för min del blir att jag kommer köpa på mig mer av Spiltan så fort lönen kommer, visst har den sjunkit en hel del, men inte lika mycket som allt annat jag har. Mycket intressant!

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...