måndag 16 mars 2020

Kultur som bara ramlar på en - eller en kedjereaktion

Dagens rubrik var ganska svår att sätta, men den får duga helt enkelt.

Jag skulle vilja berätta lite om hur jag kan få inspiration och hur saker ibland liksom bara faller på plats av sig själv. Hur det ena leder till det andra.

För några månader sedan råkade jag se en film på Netflix som jag gillade väldigt mycket. Det var filmen Crazy Rich Asians. När jag skulle kolla upp en av skådespelarna i efterhand (då jag tyckte att jag kände igen hen) upptäckte jag att filmen var baserad på en bok med samma namn av författaren Kevin Kwan.

Givetvis skyndade jag mig att låna boken på biblioteket och som vanligt var boken bättre än filmen. Men det visade sig dessutom finnas ytterligare två böcker, China Rich Girlfriend och Rich People Problems. Så jag hade några härliga veckor då jag plöjde allihopa.

Där hade alltihop kunnat sluta, men icke. För i andra boken finns det ett kapitel med diverse råd som en person ger en annan person. Inkluderat i kapitlet är en boklista på 29 böcker som ska läsas i en viss ordning. Sånt tycker jag är spännande, så jag började att beta av listan.

Idag håller jag på att läsa tredje boken, People Like Us av Dominick Dunne. De två första böckerna var sådana som jag förmodligen aldrig skulle börja läsa av mig själv, men de var intressanta och underhållande på olika sätt och hittills verkar tredje boken lika givande.

Var hittar ni inspiration till ny kultur?

4 kommentarer:

  1. F-lediga läraren16 mars 2020 kl. 12:23

    Hallå! Du lämnar den föräldralediga läraren med massa tid ovetande..! Var är denna lista på böcker?! Kan du inte lista dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, förlåt! Men jag tyckte det var uppenbart att man började med att läsa Crazy Rich Asians, sen China Rich Girlfriend och slutligen Rich People Problems för att därefter ha ett sammanhang till listan (eftersom de böcker jag hittills läst haft lite liknande teman). Så det är mitt tips. Trevlig läsning!

      Radera
  2. F-lediga läraren18 mars 2020 kl. 11:15

    Jag tänkte också på de där som var rekommenderade i en bok - men tanken är kanske att man ska läsa dem i ordning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, börja med trilogin i rätt ordning, så kommer du hitta listan på resten av böckerna i China Rich Girlfriend. :-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...