måndag 23 mars 2020

Vad ska jag köpa?

Nej, den här gången handlar det inte om fonder eller aktier. Det handlar faktiskt om saker.

I vår familj har vi traditionen att man får pengar i julklapp om man är vuxen. Dvs alla bidrar med en liten summa och så sätts det in på ens konto efter jul. I fjol glömdes det bort att sättas in på mitt konto, så när jag gnällde över en utgift (nya sommardäck) kom min ömma moder på att hon glömt skicka julklappspengarna.

Den underförstådda tanken med pengarna är att man ska köpa sig nånting man verkligen behöver, men inte har haft råd/tagit sig råd att köpa. När jag var student köpte jag en gång en vacker klänning som jag gått och sneglat på i flera veckor (samt även provat ett par gånger), en klänning som jag sedan hade på mig massor av gånger och kände mig lycklig i.

Likaså köpte jag en ny stavmixer för tio år sen, varje gång jag använder den tänker jag på mina släktingar. <3 Så det är viktigt att det blir en sak som behövs och kommer att användas (fjolårets födelsedagspresent bidrog tex till att jag kunde köpa ny sadel till Celine).

Men nu sitter jag här och är helt blank i huvudet. Vad ska jag köpa? Jag kan inte komma på en enda sak jag saknar. Jag behöver inga nya kläder. Jag behöver ingenting till hästarna. Jag lånar de böcker jag läser på biblioteket.

Det har nu gått så långt att jag funderar på att öppna en ISK och stoppa in pengarna i. En ISK där pengarna får växa ifred och jag möjligtvis köper nåt för utdelningar (tänker att jag kan våga köpa lite lekaktier). Men det känns också väldigt tråkigt att göra.

Så tills vidare stannar pengarna på mitt vanliga konto och jag lämnar beslutet till senare.

Vad skulle du ha köpt för pengarna?

Edit: Dagen efter att jag skrev det här kunde jag inte hålla mig utan köpte Lundin Petroleum för hela slanten. Mest baserat på att oljepriset sjunkit, så de var vansinnigt billiga. Planen med detta innehav är att inte sälja, utan bara köpa nytt för utdelningen och så blir det ett spännande experiment att följa hur det går. Det är inte precis nån stor summa det handlar om och påverkar knappt min portfölj öht. Men vem vet om 30 år? ;-)

2 kommentarer:

  1. Ja who knows? Imorgon lön och månadssparet går över till Lysa. All annan cash går in i spiltan investment omedelbums när de landar på kontot.

    Jag skulle kanske till och med kört dem på ett hederligt sparkonto som en liten extrabuffert. Funderar själv på att styra över en liiiten extra del varje månad till kontantbuffert utifall att. Vi har nu 4,5 månaders levnadskostnader på kontot men ett halvår hade smakat fågel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det enda positiva med covid-19 är att jag verkligen får stresstesta min ekonomi och just buffert känner jag att jag skulle behöva fylla på mer i. Ska nog skriva ett inlägg om det! :-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...