fredag 5 februari 2021

Jag revolterar

Jag tror den där summeringen av januaris utgifter sådde ett frö i mig som behövde lite tid på sig att gro. Men nu är det som att jag inte kan hålla det inom mig längre. Jag känner det som att jag exploderar, för att jag upptäckt ytterligare en liten pusselbit i sökandet efter vem jag egentligen är. 

Jag pallar inte att fokus ska vara på billig mat. Jag är nöjd med att jag äter varje dag, det i sig är en seger för mig. Jag vägrar ha dåligt samvete för de val jag gör, vilket betyder högre matkostnader än man "ska" ha som FIRE-strävande individ. 

Det finns säkert massor med kostnader kring mina matinköp man kan skära bort, men jag måste se till vad som får mig att må bra och vad som i slutändan bara kommer leda till att jag slutar äta istället (vilket såklart skulle sänka matkostnaderna rejält, men istället göra mig sjuk och i förlängningen förkorta mitt liv ännu mer än min sjukdom redan gjort). 

Så jag revolterar. Jag fortsätter köpa Reko fast det är dyrt. Jag fortsätter gå ut och äta, fast det är det allra fulaste man tydligen kan göra som FIRE-anhängare. 

Faktum är, att jag är så van vid att alltid gå min egen väg, så jag viker med glädje av från FIRE-vägen om den kräver att jag ska göra våld på min person. Jag är inte intresserad av att passa in i nån annans mall om hur man som frihetstörstande ska bete sig. 

Jag gör som jag alltid gjort. Går iväg, ignorerar vad alla förväntar sig av mig och gör min egna grej. Alternativet är för mig ännu mer skrämmande; att gå FIRE-vägen för att man ska. För att man vill passa in och återigen fastna i ett ledband. Jag vägrar gå på led. Jag är född fri och tänker så förbli. Oavsett vad friheten handlar om.

Nu tar jag välbehövlig helg och låtsas att jag tycker det är roligt med all snö som vräker ned. 

Har du revolterat mot något någon gång?

8 kommentarer:

  1. Hehe ja. Köpte NY bil nyss. Tittar på sommarhus (som ska hyras ut men ändå). Tänker att man misstolkar FIRE om det blir en för trång kostym. Gillar du något - spendera mer på det. Gillar du inte något, dra ner på det. Det tjänar både du, din energi och plånbok på.

    Det får inte bli för tråkigt känner jag. Jag måste kunna göra det jag tycker om - fasen, hela idén är ju att jag vill göra mer av det jag tycker om. Mat eller whatever. Ska det bli gnidet och klankas ner på - då drar jag också!

    Tänker att hela idén är att leva mer medvetet och göra medvetna val, åt ena eller andra hållet. Är jag ute och slirar eller vad tror du och ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klokt! Jag håller med dig (och filar på ytterligare ett inlägg på samma tema). Ha en riktigt härlig helg! <3

      Radera
  2. Fortsätt att göra som du alltid gjort! I alla fall om du mår bra av det! Som ensamstående så kan jag till och med känna att det är ganska prisvärt att gå ut och äta. Ska jag laga samma slags mat måste jag köpa så många ingredienser och mycket av det hinner jag inte äta upp innan det blir dåligt. Jag kanske inte vill äta samma mat flera dagar i rad, och väldigt mycket i affärerna är anpassat efter större hushåll. Att värna friheten är kanske det viktigaste i FIRE-rörelsen? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Jag brukar ofta laga många slags rätter hemma, men vissa har jag inte alls fått till lika bra som restaurangerna. Tex har jag försökt med säkert fyra olika korma-recept, men inte kommit det minsta närmare den där helt ljuvliga korman som säljs i Gränby food court. Så värt pengarna (sen är det jätteportioner också, så jag har mat för två dagar...).

      Tack för din pepp, den behövdes. Trevlig helg!

      Radera
  3. Jag tänker att det är bra att visa att vi alla har olika prioriteringar. Du får förespråka det som är DIN grej, var en förebild för alla som känner som du!

    Man ska inte må dåligt över att man inte passar in i en mall. Det är svårt att glädjas åt framsteg som man inte valt att göra själv, jag tror dessutom att det är lättare att överhuvudtaget göra framsteg om man faktiskt väljer sina mål själv.

    Eftersom det bara är du som vet hur just du fungerar, är det bara du som ska bestämma över ditt liv. Det blir inte mer "rätt" bara för att man följer en mall, snarare tvärtom skulle jag tro.

    Vänliga hälsningar Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte en sekund tänkt på att jag kan vara en förebild för andra. Tack för den kommentaren!

      Radera
  4. Alla är vi olika och gör på olika sätt. Somliga jobbar järnet för att gå i tidig "pension" så fort de kan. Andra jobbar deltid hela livet vilket gör att det tar dubbelt så lång tid att spara ihop lämplig buffert, men de har ledighet/fritid på vägen. Nån älskar att cykla i skogen på en svindyr cykel, en annan har en halvskruttig bil som gör det möjligt att bo mindre centralt (närmare skogen).

    Det är sk-ttråkigt att laga mat till EN person! Förberedelser, tillagning och disk tar ofta oändligt mycket mer tid än att äta när man är själv.
    Du gör som du vill, om nån har mage att klaga på dina val så kan de väl åka hem till dig och laga maten några dagar i veckan :-)

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu kommer jag ihåg min moster som vid ett tillfälle klagade över att det tog 2 ½ h att slava vid spisen för att sen äta upp maten på tio minuter och så var det inte ens gott... ;-)

      Tycker du hade en utmärkt slutkläm, alla är så välkomna att laga mat så jag kan rida. Hehe.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...