torsdag 11 februari 2021

När är min exit?

 Jag har funderat mycket kring att sluta jobba. Alltså när jag törs sluta jobba. Jag tycker att det är så vansinnigt svårt att räkna ut, eftersom jag inte behöver lämna några pengar efter mig. Hade jag gått på 4 %-regeln hade det varit enklare, då skulle jag behövt spara ihop 6 miljoner. Men jag har inget intresse av att lämna efter mig flera miljoner i arv (jag har inga barn och mina syskonbarn har så äckligt rika föräldrar att hälften vore nog). 

Så istället försöker jag tänka mig det hela som två olika perioder. Dels perioden när jag behöver klara mig helt på mitt kapital och dels perioden när jag även får tillskott av pension. 

För period 1 räknar jag krasst med 240' per år. Helt enkelt för att det är ungefär den kostnadsnivå jag ligger på nu, när jag har två hästar. Jag har fått för mig att jag bara kommer att ha en häst period 1, men samtidigt kan det hända att period 1 infaller om tio år, och då har jag med största sannolikhet två hästar. Kanske tom tre hästar. Så det är svårt att bedöma om jag skulle använda mindre pengar då jämfört med när jag arbetar. 

För period 2 har jag hittills räknat med garantipensionen, men det är lite luddigt. Jag har förstått att den ligger på 8651 kr just nu, men det jag inte förstår är att om jag får tex 17 400 kr i allmän och tjänstepension (enligt minpension om jag jobbar snällt till 67 år) så får jag ingen garantipension öht. Men om jag får 6900 kr i allmän och tjänstepension (enligt minpension om jag slutar jobba idag), får jag då ytterligare 1751 kr i garantipension (så det täcker upp till 8651 kr) eller får jag mer i garantipension? Ställde frågan till pensionsmyndigheten, men fick inget svar som gick att förstå (bara bekräftat att garantipensionen är 8651 kr). 

Ytterligare nåt som försvårar det hela är att jag är sugen på att gå ned till 60 % arbetstid några år innan full exit. Men hur får jag in det i kalkylen på ett vettigt sätt? Det enda jag får fram på minpension är att om jag börjar jobba 60 % idag, så får jag 13 200 kr i allmän och tjänstepension om jag jobbar på tills jag är 67 år. 

Vilket alltså betyder att om jag skulle stå ut med att jobba 60 % resten av mitt arbetsliv, så skulle jag behöva spara ihop så jag kan ta 123 576 kr från kapitalet varje år. Om man vidare tänker sig att jag dör när jag är 90 år, så är det totalt 2,8 miljoner det handlar om. Då behöver man dock komma ihåg att jag behöver 1,5 miljoner i kapital innan jag kan börja jobba 60 % och klara mig enligt 4 %-regeln på kapitalet, men samtidigt behöver jag spara mer pengar (vilket jag inte kan göra enligt det scenariot) för att ha råd att leva tills jag är 90 år. 

Hänger nån öht med längre? Jag känner bara att det blir snurrigare och snurrigare ju mer jag räknar och till sist måste jag inse mig besegrad. Jag fattar inte hur jag ska räkna, hur jag ska tänka och det slutar med att jag fegar ur och tänker att jag jobbar vidare på heltid tills jag är 67 år och kan tacka för mig. Då behöver jag bara ha 2 miljoner sparat för att klara mig bra tills jag är 90 år och snart har jag bara 400' kvar till den magiska gränsen. 

Så kanske ska jag fira ändå? Eller? Fattar nån någonting?

18 kommentarer:

  1. Med de funderingarna måste du sätta upp olika scenarion. Till exempel kan ett av dem vara att arbeta full tid i X antal år för att sen arbeta 60 procent i Y antal år. Svårt att få exakt vad du får ut i pension med olika arbetsgrad men här måste du göra antaganden. Det kommer inte vara exakt. Men det kommer inte heller avkastningen du räknar med på ditt sparkapital vara. Hur mycket marginal, eller försiktighet, du räknar med beror på din riskbenägenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det man kan göra för att räkna ut pensionen är att slå samman inkomsterna för åren man ska jobba fulltid och åren med 60% och dela det med åren man har kvar till pension. Den genomsnittliga inkomsten matar man in på minpension. Då får man ut vad man får i pension.

      Radera
    2. Ja, det är ju det där med att göra antaganden... Just nu räknar jag enbart med garantipensionsbeloppet och tänker att allt utöver det är en trevlig bonus. Men det är ju under förutsättning att det är det beloppet man får. Vilket man såklart aldrig vet säkert.

      Tack även Arbetsfri för din input, smart sätt att räkna kring pensionen!

      Radera
  2. Funderar också mycket kring det där, och räknar och räknar igen och ändrar. Jag har inte fokuserat på när jag har tillräckligt för att sluta jobba så fort som möjligt utan har istället bestämt mig för vilken ålder jag vill sluta och vill då veta hur mycket jag ska ha sparat till det året och hur mycket jag kan spendera nu under tiden för vill även leva lite guldkant nu också. Räknar lite som du gör, hur mycket som går åt per år fram till tiden när jag kan börja ta ut pensionen, det är det lättaste. Men sen börjar det bli svårt för det är svårt att avgöra hur mycket pensionen påverkas av att sluta jobba 7 år innan 65. Men får en ungefärlig siffra om jag knappar in på Min pension att jag ska sluta jobba vid 58. Då räknar de visserligen med att jag får tjänstepension fram till 65, jag bortser från den summan och tittar på vad de räknar med från 65 och då har jag även tänkt börja ta ut tjänstepensionen som då säkert blir lite högre eftersom jag inte tar den från 58. Sen finns det ju olika beräkningar på hur många år man tar ut tjänstepensionen, hur bra börsen har gått, för att inte tala om hur länge man har förmånen att få leva. 8 år kvar och ju närmare jag kommer dessto lättare blir det nog att räkna men har en ungefärlig summa iallafall på både spar och slösa pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var hittar du på minpension att du kan ändra året du slutar jobba? Jag har bara alternativet sluta jobba nu att välja på, vilket ju blir heltokigt.

      Ja, det känns som att man räknar och räknar om. Sen misstänker jag att jag kommer se tillbaka på mitt räknande och konstatera att jag tänkte helt fel. Förhoppningsvis har jag då räknat så fel att jag kunde ha slutat jobba tidigare, snarare än att jag måste leva på brödsmulor när jag är 80 år...

      Radera
  3. Fnular också på detta. Dels hur jag vill att livet ska se ut framöver - jag vill ju jobba men kommer jag jobba med något som ens drar in pengar och i vilken grad? Sedan har vi pensionssystemet som de amerikanska uträkningarna inte tar med. Sedan har vi detta med var och hur man ska bo? Säljer vi radhuset i stan har vi möjlighet till skultfritt boende på landet men vill vi det och i så fall när? Huvva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där kring jobb är supersvårt. Jag tror ju att jag inte vill jobba alls, men det kanske jag vill? Bara en sån liten grej som att hyras in som extrapersonal på ett stuteri under den hektiska fölningsperioden skulle ju vara så skoj, även om det är småslantar i lön, så är det fortfarande pengar in.

      Boende är också en sak att fundera på. Jag klurar på om jag ens vill bo kvar i Sverige. Har jag bara en häst (nån gång lär väl det hända), kanske det skulle vara lättare att flytta till tex Italien... Mycket att fundera på, men också väldigt roligt!

      Radera
  4. Kunde man kanske använda sig av flamiango-fire och först bestämma vad man behöver för hel FIRE = 6 Mkr och sen spara ihop till hälften dvs 3 Mkr som då får ligga och gotta sig i säg 10 år medans du under den tiden bara behöver tjäna ihop till de utgifter du har utan att behöva spara. Säg att det är typ 60%. Jobba så i 10 år och sen välja om du vill sluta då. Du kanske tom kan klara dig på mindre än 6 Mkr? Tänk om det räckte med 4 Mkr då kan du snart gå ner på deltid och låta ränta på ränta effekten jobba vidare för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, flamingo får mig bara att tänka på swingers... Sorry. Har inte riktigt tänkt på den varianten, men det låter onekligen intressant. Jag pendlar dagligen kring huruvida jag vill sluta jobba eller inte, utifrån hur jobbdagen har varit. Så det är svårt på många vis!

      Radera
  5. 4% regeln ger att kapitalet inte ska ta slut på 30 år, inte att det ska vara kvar en massa pengar efter 30 år.
    Sedan uträkningen att jobba 60% några år. Det du kan göra är att du räknar ut (månadslön x x60% x antalet månader)/ antalet månader du har kvar till pensionsutbetalningen. Alltså din genomsnittliga lön fram till pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur det påverkar pensionen om man jobbar mindre några år är svårt att förstå.

      Radera
    2. Nä det är inget konstigt alls. Lägre inkomst = lägre pension.

      Radera
    3. Men om vi säger att jag slutar jobba när jag är 50 år, då ska jag alltså egentligen ändå räkna på 6 miljoner, för då är pengarna slut när jag är 80 år? Låter iofs helknasigt, det är ju många inom FIRE som räknar på 4 % och slutar jobba långt innan de är 50 år. Hänger inte riktigt med längre känner jag...

      Radera
  6. OT - som hästägare, skulle man betala 300kr för en dos pålitligt vaccin mot kvarka? Behövs 2 doser första året sedan en underhållsdos per år.

    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, är det månne Intervacc som hägrar? ;-)

      Jag personligen skulle inte vaccinera mot kvarka, helt enkelt för att jag dels sällan är iväg med mina hästar på andra anläggningar och dels har stenkoll när det kommer till smittskydd.

      Däremot tror jag att det kan vara en riktig kassako när det kommer till trav- och galoppsporten. Då tänker jag travsporten i både Sverige och utomlands, medan galoppsporten framförallt i Storbritannien, USA och arabstaterna. De hästar som reser massor och tjänar massor med pengar, förlorar också massor med pengar om ett helt tävlingsstall drabbas av kvarka.

      Likaså kan jag tänka mig att ridskolor kan vara intresserade, att slippa stänga verksamheten pga kvarka kan vara värt vaccineringskostnaden.

      Med det sagt, ja, jag äger Intervacc och har ägt det sedan det kostade 7 kr/aktie. ;-) Däremot vet jag inte om jag tycker det är värt att hoppa in nu, de börjar kosta ganska mycket. Hoppas du är nöjd med svaret från en hästägare som efter 31 år med hästar aldrig har träffat en häst med kvarka...

      Radera
    2. Stämmer. Då har du redan gjort dig en rejäl hacka med ett GAV på 7kr. De handlas väl för dryga 60kr nu. Får de godkänt av EMA nu i Q2 lär det ta fart ordentligt med den marknaden.

      Tack för input!

      Radera
    3. Skottar på bra! En tenbagger för din del nu då. Hoppas det var en rejäl stek du köpte för 7kr för då lär din tid till Exit kortas ner betydligt.

      Radera
    4. Haha, nä så var det såklart inte. Köpte för 10' och har regelbundet sålt av när aktien klättrat uppåt. Men nu ska jag se om jag vågar avvakta lite eller om jag säljer av mer.

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...