fredag 24 april 2020

Räkningar under coronakrisen

Jag tycker det är fascinerande när räkningarna trillar in och de är hälften så höga som vanligtvis. Visst har jag haft en ganska lugn månad i mars med få utgifter (för kreditkortens räkning gäller ju mars), men inte trodde jag att den skulle vara så vansinnigt lugn? Jag kan utan problem lägga undan 7500 kr i sparande, fast fordonsskatten ska betalas och hästarna får besök av både hovslagare och veterinär.

Jag vet att det lurar ett par större utgifter på kreditkortsräkningen som kommer i maj (specialfoder till hästarna samt däckbytesräkningen), men samtidigt börjar jag undra. Hur mycket av mina utgifter har varit onödiga bara för att jag "ändå är inne i stan" och därmed handlar saker jag inte behöver. Jag tycker att jag har skickat efter fler grejer de senaste två månaderna, men det kan inte motsvara vad jag skulle ha plockat på mig om jag varit i en fysisk affär.

Likaså har både mat- och bensinkostnaden minskat rejält, den förra trots att jag försökt köpa hämtmat oftare än annars och den senare för att bilen mest står stilla.

Jag känner mig tacksam mitt under en kris, det hade jag inte trott. Jag hoppas verkligen att jag får vara frisk och att den här krisen snart är över (med så få drabbade som möjligt), men jag ska verkligen ta med mig lärdomar från krisen kring hur mycket onödigt jag faktiskt verkar handla, fast jag hävdar motsatsen.

Har ni märkt någon nedgång på räkningar?

Glad löningsdag på er, ikväll blir det ROM (alltså drycken, inte staden.)!

4 kommentarer:

  1. Nedgångar i uteluncher, SL kort och bensin. Uppgångar i streamningavgfter då jag skaffat HBO(fast småpengar i sammanhanget).

    Och en restskatt på 12k som äter en stor del av månadens sparande. Fast den har ju inte så mycket med corona att göra.

    Eventuellt blir det ett besök i ROM-berga i helgen. Inte riktigt lika bra som vare sig staden eller drycken =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blä för restskatt! Men resterande utgiftsminskningar lät väldigt trevliga. :-)

      Romberga i Enköping? Eller finns det kanske fler områden som heter Romberga? *dålig på geografi, javisst*

      Radera
    2. Japp, i Enköping, Sveriges närmaste stad, speciellt när man bor i en ännu mindre stad i närheten. Men efter att jag insett att det är mycket folk överallt på löningshelger blir det nog någon vecka eller tre senare.

      Radera
    3. Vi borde ta oss en fika! :-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...