måndag 18 november 2019

Hälsan tiger still

För ett par veckor sedan var jag på hälsokontroll. Det är första gången i mitt liv som anställd (vi snackar alltså 12 år som heltidsanställd) det kostas på nåt sånt. Jag har förstått att kontrollerna kan se lite olika ut, tex kollades varken syn eller hörsel, så jag fick inte briljera med det.

Men det kollades blodvärden och de var ypperliga. Konditionen var bra men blodtrycket var lite högt. Så det ska jag ta tag i att kolla upp under mer ordnade former.

Vi har en del otrevliga sjukdomar i släkten och det är alltid trevligt att få veta att man är i bra form. Det är så lätt att bara tuffa på och glömma bort att när man väl är sjuk, då vill man inget annat än att vara frisk.

Fast både blodsocker och kolesterol var på låga nivåer, så blev jag peppad att ta ett steg till med min hälsa. Eftersom jag är lite av en godisråtta så klurar jag på lite strategier för att minska på intaget av godis. Jag ska testa att bara äta mörk (70 %) choklad den här veckan, så får vi se vad kroppen säger om det. Tyvärr är jag en sån som kan äta hur mycket mörk choklad som helst, så det gäller att även begränsa mängden. Men jag testar och så lovar jag att återkomma. :-)

Har du nånting i din livsstil som du skulle vilja snäppa upp för att må bättre?

2 kommentarer:

  1. Vi bygger ju inför framtiden och där är kroppen en viktig spelare. Skönt att få ett kvitto på att du ligger rätt på det.

    Jag har inte gjort en check än men tänker att jag ska ha gjort det innan jag fyller 40 (38 nu).

    Angående godis. Jag är en godisätare utan dess like. Har under många år försökt moderera intaget och det har gått fint - ända till jag fick barn. Sonen och min fru ska ha lördagsgodis och jag kan klar inte heller motstå då. Jag åt mig till illamående varje gång :)

    Lösningen blev godisfritt vilket har fungerat superfint. Jag har också adderat att inte äta sött på jobbet som kakor och annat. Har snart gjort två godisfria år och ser fram emot det tredje. Skönt att slippa tänka på det.

    https://www.iblandgormanratt.se/2019/02/ett-godisfritt-ar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle ju inte vara så skoj att leva som tidig pensionär och inte ha orken att njuta av det, för att man är så sjuk.

      Jag har kört godisfritt i perioder, mitt längsta uppehåll var tio månader, men det slutar tyvärr alltid med att jag minskar på allt jag äter och slutligen även slutar äta. Inte bra. Det är ett gissel att behöva äta när man inte tycker det är nödvändigt. ;-)

      Men jag ska åtminstone testa att äta lite nyttigare godis, förhoppningsvis leder det i förlängningen till att jag kan minska intaget rejält.

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...