måndag 6 november 2023

Vad gör jag med all tid?

Hästarna trivs i stallet (som jag nämnt tidigare) och jag med. Jag är dock inte där varje dag längre, då det blir lite väl långt (dvs dyrt) att åka. 

Så då hamnar jag i nåt slags konstigt läge. När jag jobbat klart för dagen och inte ska åka till stallet, vad ska jag göra då? Vad gör jag med all tid?

I början behövde jag vila ikapp mig, det fanns uppbyggd stress i kroppen och dålig sömn att ta igen. Men nu känner jag mig mer än nog utvilad och försöker klura ut vad jag ska göra med all tid. Visst, jag går fortfarande till affären och handlar, men inte varje gång jag är stalledig. Likaså försöker jag träffa kompisar, men trots införskaffandet av ytterligare ett gäng kan de inte träffas lika ofta som jag kan. 

Så nu är jag rastlös. Har snart kollat klart på allt på Netflix (gratis för mamma betalar, haha) och även om jag håller på och läser om alla mina böcker, så kommer samma rastlöshet att återvända efter det.

Jag börjar bli nojig över att jag inte är gjord för att vara pensionär. Eller gäller det bara att flytta den kvarvarande hästen (ja, okej då, 2032 har jag kanske två hästar kvar) närmare mig så jag kan hänga i stallet konstant hela dagarna?

Är det dags att gå någon kurs? Eller lära mig ett nytt språk? Eller utbilda mig till [insert nåt jag inte vet vad det är]? Eller bara chilla och inse att det snart kommer dyka upp nåt oväntat som gör att jag inte har en massa extra tid längre?

Hur tänker ni kring "för mycket" tid?

13 kommentarer:

  1. Att göra ingenting är också någonting

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att du är ovan och att det är bra att träna på att vara sysslolös. Du behöver tid för ingenting för att komma på vad någonting är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag får se om jag blir klokare efter lite mer ingenting. :-)

      Radera
  3. Tror det är ett klassiskt fenomen för de som har hästar...Jag känner iaf igen mig. Hästarna och stallet blir så stor del av ens liv under så lång tid att det blir det normala att vara i stallet runt 3 timmar/kväll. När man inte har det blir det plötsligt oceaner av tid över...Så jag vet inte. Försök njuta av någon ledig dag då och då. Böcker finns det väl oändligt på biblioteket. Eller "unna dig" stallet ytterligare en dag i veckan ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i stallet minst fem timmar numera... Det tar liksom hela dagen när jag väl åker dit. ;-) Men tyvärr har jag inte råd att åka oftare, bensinen är hiskeligt dyr. Det lär snarare bli mer sällan ju kallare väder det blir. Men snart är det vår!

      Radera
  4. Jag tänker som Anonym, Hanna och Louise i kombination ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har häst, barn och hus så för mycket tid existerar inte :-)
    Men jag har massor av saker jag skulle göra om jag hade "för mycket tid" exempelvis träna mer varierat (gymmar nu skulle gärna även gå på yoga, dans, simma), gå diverse olika kurser, vara ute mer i naturen (vandra, laga mat över eld), träffa vänner och släkt oftare, vara volontär eller kontakt/stödperson, gå till biblioteket, utställningar...

    Du kanske behöver den här tiden för att reflektera över vad du vill göra med din tid (träning inför FIRE?) Utöver hästarna då. Eller så kommer du fram till att det är dom du vill lägga tiden på = välja att åka dit oftare :-)

    // Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är supernyttigt för mig att plötsligt ha en massa tid. Som du säger, träning inför FIRE. :-)

      Däremot blir det tyvärr inte fler besök till hästarna, det blir för dyrt. Men endera dagen kanske jag hittar ett bra stall lite närmare.

      Radera
  6. https://m.facebook.com/photo.php/?photo_id=777434813752032

    Gick inte att klistra in bild, så jag länkar istället. Det kommer att ge sig, tänker jag. När du sen inte har några måsten eller borden så finns det otroligt mycket att upptäcka!

    /Minna

    SvaraRadera
  7. Aldrig varit uttråkad, faktiskt, utom på jobbet...(panik över tiden som slösas bort på meningslösheter eller hur vackert det vore att promenera längs sjön i höstkrisp istället för att lyssna på Chefen som kallat till möte för att höra sin egen röst..)
    Du kan låna böcker på bibblan (de köper in det du ber om), promenera, baka, lära dig ett kul språk och planera en resa till landet ifråga, dricka varm choklad på vacker plats i naturen, gå på konstmuseum, gå på matiné och äta bakelse efteråt, börja med typ ultralöpning eller öva inför långvandring - tro mig, tar lika lång tid som häst, har testat både och...) Ta en sovmorgon och ät mysfrukost. Stanna uppe till seeent, värm dig med en whisky och fundera över alla frihetens möjligheter. Eller vad du skulle vilja göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, där fick jag en lång lista att beta av. Tack!

      Det där med onödiga möten när det är fint väder är det stor igenkänning på. Förstår inte varför det så ofta är fint väder när man jobbar och skitväder på helgen. :-(

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...