fredag 24 november 2023

Den sura börsen och Black Friday

Jag kan inte vara tyst längre. Har läst i så många bloggar de senaste månaderna om hur dåligt börsen går och hur sur den är. Till sist var jag tvungen att kolla med en kompis ifall jag levde i ett parallellt universum eller nåt. För "den sura börsen" har i skrivande stund gått upp 14,31 % i min portfölj. Jag fattar inte hur det kan vara surt? Det är väl helt fantastiska resultat?!

Då jag plockar ut alldeles för mycket pengar ur portföljen just nu (inlägg kommer) kunde jag inte låta bli att räkna lite och trots att jag plockat ut över 100' hittills i år, så har min portfölj gått upp med 243'. Dvs mina uttag märks inte, jag hade kunnat plocka ut det dubbla utan problem. Hur kan det vara en sur börs?

Nån klok ekonomikunnig som kan bena ut detta åt mig? Jag har tre fonder i portföljen och de har i år gått upp med 11,08-19,73 %. Jag förstår inte. 

Sen en lite snabb kommentar kring Black Friday. Jag vet att folk är kloka där ute och avvaktat att köpa vissa saker tills det är Black Friday, för att få en rejäl rabatt. Men ha lite koll året om säger jag, för iaf några av de saker jag hade koll på i fjol, så höjdes priset ca tre månader innan för att kunna "sänkas" på Black Friday. 

Jag köper inget på Black Friday i år, då jag reser bort snart och kan inte invänta paket i massor. Shoppa IRL har jag lärt mig att undvika så långt det går, men jag köpte faktiskt ett par vinterskor för första gången sen jag flyttade hemifrån 2001. Tidigare har jag idogt kämpat med gympaskor, men nu tänker jag omfamna min inre tant och faktiskt låta bli att frysa om fötter. Häpp.

Önskar alla en trevlig helg, så ska jag fila vidare på mitt "roliga" inlägg om kostnadsökningar. 

16 kommentarer:

  1. Jag har läst en himla massa Matematik på Universitetsnivå så det där kan jag förklara för dig. Det viktade genomsnittet för dina 3 fonder hamnar på 14,31%. Så enkelt var det med det ;)

    Grattis !!

    Själv ligger jag kring 5% i år med en himla massa individuella innehav och ett gäng fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag var lite otydlig inser jag. Jag syftade på hur 11,08-19,73 % uppgång kan vara en sur börs. Men då handlar det alltså mer om att jag haft tur att välja fonder som tuffat på medan andra backat?

      Radera
    2. Tur har naturligtvis ingenting med det hela att göra. Det är skicklighet.

      Radera
    3. Haha, vi låtsas att det är skicklighet. ;-)

      Radera
  2. Grattis till att ha gått plus iår. Själv är jag fortsatt på minus tyvärr en lite för småbolagstung portfölj.
    Vilka fonder har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, minus låter inte skoj. Känns skönt att jag inte behöver oroa mig för det i år ihop med att jag måste plocka ut så mycket varje månad från fonderna.

      Jag har 46 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 40 % DNB Global Indeks S och 14 % Storebrand USA A SEK. Dessa är sen uppdelade på olika sätt i mina sex konton, där tex "Bilen" inte rörs förrän jag måste köpa ny bil och "Mera deg som jäser" är där jag plockar ut varje månad.

      Radera
  3. Håller med om att börsen inte är jättesur, även om vissa kortare perioder under året varit ganska deppiga. Upp ca 9.5% så här långt i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, börsen har verkligen svajat i år, men så länge den fortsätter sträva uppåt på lång sikt så tänker jag inte klaga. :-)

      Radera
  4. Jag tycker inte heller att det gått så dåligt, men jag har nog också bara råkat valt rätt, för skicklighet kan vi glömma när det gäller mig. Nästan 12 % sen årsskiftet är över förväntan. /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag. Vi vet inte vad vi gör men ändå blir det bra. :-D

      Radera
  5. Själv ligger man minus 6% i år hittills. Så ja, en sur börs har det varit i snart två år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä vad trist. :-( Hoppas det vänder snart! Vilket det ju borde efter två år...

      Radera
  6. Globala indexfonder regerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant. Nästan så jag funderar på att byta bort Spiltan. Men den är ju rolig när den sticker iväg. :-)

      Radera
  7. Jag har funderat på samma sak, mina fonder är upp 18,49% i genomsnitt och enskilda aktier (tre investmentbolag och en storbank) är upp i genomsnitt 24,03%. Inte alls vad jag kallar surt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Du får ta åt dig av vad Northernlightsinvestment säger ovan, vi är tydligen skickliga på att välja fonder och aktier. ;-)

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...