torsdag 30 november 2023

Att få vara sjuk

Ja, nu blir det lite häst igen då. Sorry för det. ;-)

För några dagar sedan vaknade jag förkyld. Kanske inte så konstigt såhär på senhösten, men för mig var det väldigt ovant. 

För det är första gången jag är förkyld sen jag flyttade hästarna till nya stallet. Eller paradiset, som jag numera betecknar det. 

De senaste nio åren har jag bott på samma ställe som mina hästar, vilket gjort att oavsett mående har jag fått tvinga mig ut och sköta om dem. Glömmer aldrig när jag hade vinterkräksjuka och spydde halvvägs ut till stallet och sen även på väg från hagen efter att jag fodrat hästarna... Ingen annan som kan avlasta eller hjälpa till, bara att bita ihop.

Nu skickar jag bara snabbt ett meddelande till stallägaren och berättar att jag är sjuk och kommer ut så snart jag piggat på mig. Får ett svar efter bara några minuter att hen har koll på hästarna och hör av sig om det skulle vara nåt. Den lättnaden!

Plötsligt får jag ta det lugnt, vara sjuk så länge det behövs, titta på netflix, slumra, äta glass. Tills jag vaknar pigg och redo att åka till hästarna igen. 

Det här är lyx, ett sånt lyx så jag knappt vet hur jag ska hantera det. Jag får egentid, jag får göra vad jag just då behöver göra. 

Tack och lov för att jag hittat paradiset, nu ska jag gå och snyta mig igen. 

6 kommentarer:

  1. Det låter ju verkligen som om de nya stallplatserna är värda pengarna. Grattis till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så glad över att ha hittat ett bra stall. <3

      Radera
  2. Förstår precis då dottern är sjuk igen och jag måste till stallet varje kväll för att mocka, packa höpåsar mm och helst rida. Jag tycker det är mysigt men blir lite sliten då det är mycket jobb nu också. Härligt att ditt nya stall verkar vara superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket som ska göras om man inte har fullservice. Sen får du dessutom gångra med tre för mig som är korkad nog att ha tre hästar. ;-)

      Hoppas att dottern kryat på sig till nu.

      Radera
  3. Så skönt att kunna koppla bort alla måsten och bara ta det lugnt när du är sjuk och veta att hästarna har det bra ändå. Ett tryggt stall med bra ägare är värt så mycket.
    Krya på dig / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Hann tack och lov bli frisk innan jag reste till solen.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...