måndag 20 november 2023

Det stora inlägget om nagellack

Jag misstänker att jag förlorar några läsare enbart på rubriken, men det får vara så. 

En del i mitt deep year är att välja och välja bort. Använda det jag har och verkligen uppskatta det. Något jag har massor av är nagellack. Främst för att jag köpte en nagellackskalender i fjol (jag vet, det är helt sjukt vad mycket konstigt man kan köpa nuförtiden), för att få testa många olika sorter. Jag har sedan dess valt ut några som jag tycker extra mycket om och i det här inlägget ska jag välja ut de allra, allra bästa.

Jag tänker att jag vill ha ett rött nagellack, ett rosa, några färgglada (som det turkosa, alltså det är solsemester för mig!) och kanske nåt som markerar att helgen är här (lite som Fru EB beskriver här). Dessa är de nagellack som är under lupp:


Jag kommer att ta på ett nytt nagellack på mig varje vecka (för att se hur länge de håller) och sedan rapportera med bild och kommentar nedan. Dvs när ni läser det här inlägget, så har jag hållit på i fjorton veckor med att sålla. För mig blir det också lättare när jag ska jämföra vissa nagellack som ser nästan likadana ut, hur ser de egentligen ut på mina naglar?

Normalt har jag detta nagellack på mig när jag ska till kontoret. Färgen heter Merino cool 76.


Finns det tid är det redan på måndagar det åker på. Med Essies Gel Couture top coat sitter det oftast hela veckan för mig. Längre ifall jag inte är så mycket i stallet, kortare ifall jag är och grejar med hästarna varje dag.

Såhär ser det ut på mina naglar (som en referens inför kommande bilder). 


Då kör vi!

Första veckan blev det Essies Imported Bubbly 861. Det såg lite halvtrist ut i flaskan och jag var nästan säker på att jag inte skulle ha kvar det.



Men på naglarna blev det så fint skimrande med lite pärlemorkänsla, så först var jag inne på att det skulle få stanna. Men allt eftersom veckan gick kände jag hur vansinnigt tråkiga mina naglar kändes. Vill jag ha den där "seriösa" känslan som man kanske ska ha på kontoret, då kan jag lika gärna använda mitt vanliga nagellack. Så det här åker ut!


Andra veckan blev det Essies Mademoiselle 13. En söt rosa, men en av många rosa jag har. Jag hade redan innan bestämt mig att det här skulle väck, men eftersom det fanns med på bilden ovan, så provade jag det ändå en vecka.

Ni andra kanske är superduktiga på att se skillnader på nyanser, men jag ser iaf knappt nån skillnad på detta nagellack och det jag provade veckan innan. Så hejdå det här nagellacket med.


Tredje veckan börjar det äntligen bli intressant. Det blev Essies Not just a pretty face 11. Dvs fortfarande rosa, men lite mer färg än tidigare nagellack. 


Jag måste dock erkänna att även om det är lite mer laxrosa än tidigare nagellack, så känns det vansinnigt tråkigt på naglarna. Vill jag ens ha ett rosa nagellack? Räcker det inte med vardagslacket bara? Sparar lacket tills vidare och klurar. Jag har ju ett rosa kvar att testa också.


Fjärde veckan är det så dags för det sista rosa nagellacket (tack och lov!), Makeup Mekkas Pink Dream.


Direkt jag tog på det visste jag att det kommer rensas bort. Har blivit bortskämd med Essie som har en bra borste och lättapplicerat nagellack. Vet inte hur bra det syns på bilden, men det blev fult och randigt och blä. Det är nog illa att det tar en halvtimme att applicera nagellack (underlack, nagellack och överlack med 10 min torktid emellan), jag vägrar behöva applicera två lager nagellack för att det ska bli snyggt. Så den här åker ut.


Femte veckan börjar det bli lite roligare. Essies Watermelon 27, som är typ fuchia i färgen. Ljuvlig i flaskan! 


Faktiskt även ljuvlig på naglarna, men jag insåg ganska snabbt att jag har noll användning för den här färgen. Den är lite för rosa för att funka som julnagellack och den känns inte sådär speciell att den är värd att spara vid nåt annat tillfälle. Så bort med den med!


Sjätte veckan och nu kommer de röda nagellacken. Vi börjar med Essies really red 60 som på namnet lovar gott. Rött nagellack behöver jag till jul, så pass traditionell är jag. Från första advent och fram till annandag jul tycker jag att det ska vara rött. Så nåt av de fyra röda ska stanna.


Det var ett trevlig nagellack, men jag kände ändå att det blev lite, lite för mycket rosa. Så det lutar åt att detta inte blir kvar, utan nåt av de andra röda nagellacken får stanna.


Sjunde veckan är det Nails.Incs Be Your som jag provar. Det är ett nytt märke för mig och som vanligt är det spännande att se hur penseln är och hur länge nagellacket håller. 


Det var ett bra nagellack att applicera och färgen var helt okej, även om jag lutar åt att jag vill ha lite mörkare rött under julen. Nagellacket höll väldigt bra, det såg nästan nytt ut efter en vecka. Men det var helt hopplöst att få av. Essies nagellack brukar behöva 1 bomullspadd med nagellacksborttagning, nån gång 2. Här använde jag 3 stycken och ändå fick jag ge upp och acceptera att lite färg var kvar och naglarna lätt missfärgade (trots baslack). Så det kommer jag såklart inte behålla.


Åttonde veckan är det dags för ett lite mörkare rött nagellack, som jag tror mycket på. Essies maki me happy 427. Kan det vara mitt julnagellack? Annars blir det really red 60 som får stanna.


Nu vet jag ju att Essie har bra nagellack som håller, så redan när jag tog på mig nagellacket bestämde jag mig för att det här får stanna. Perfekt röd färg utan att dra åt rosa eller vinrött. Yey! Jag vet att det ser mörkare ut på bilden, men eftersom jag tar alla bilder på samma ställe, så blir det ändå rätt tänker jag. 


Nionde veckan och man kunde tänka sig att det var slutspurt. Men nejdå, efter Technics nr 12 är det ytterligare fem nagellack kvar. Men iaf bara ett rött till. Jag ser iaf ljuset i tunneln. ;-)


Det var en fin färg på det här nagellacket. Men precis som nåt tidigare lack som inte är Essie så är penseln värdelös, färgen alldeles för tunn och den håller uruselt. Skriver detta på tisdagen, dvs dagen efter applicering och det har redan börjat försvinna nagellack längst fram på nageln. Att jämföra med förra veckans lack som satt som berget hela veckan. Så även om det var fint, så åker detta lack ut. Jag känner mig mer och mer nöjd med den här rensningen. 


Tionde veckan och det lack jag varit allra mest nyfiken på att testa. Det känns som en perfekt helgfärg, sådär mörkt och lyxigt. Det heter Bordeaux 50 från Essie.


Tyvärr visade det sig vara väldigt svårapplicerat. Tog jag ett tunt lager såg det nästan rosa ut och tog jag lite mer på penseln blev det klumpigt och ojämnt. Suck. Så den går också fetbort tyvärr. Det ska vara lättsamt annars får det vara. Tyckte inte det blev så mörkt som jag trodde heller, så synd. 


Elfte veckan och nu går vi över till de mer galna färgerna. Blått nagellack, kan man verkligen ha det? Jag älskar ju blått, så givetvis måste jag iaf prova det en vecka. Lacket heter Aruba blue 92 och är från Essie. 


Blev lite besviken då jag tog på det, då det inte alls var så mörkt på naglarna (känns igenom från förra veckan, just mörka lack verkar vara svåra att få till). Det gjorde att jag tog lite för tjockt lager och lyckades skrapa bort lite lack redan efter nån timme. Suck. Men det är en rolig färg att ha i skåpet vid behov, så den får stanna ändå. 


Tolfte veckan är det dags för ett lite osäkert kort. Ljuslila, lite annorlunda ändå. Det är Essies Sk8 with destiny 430 som är snabbtorkande. Jag behandlade det dock likadant som de andra lacken, tio minuters torktid. 

Kanske var det pga torktiden som det kändes lite tunt i konsistensen och lämnade både ränder och lite fläckar. Kan vara värt att lägga två lager med detta, för jag blev så förtjust i färgen att det blir kvar. Kan nog bli mitt helgnagellack ändå?


Så med uppdraget egentligen slutfört är det nu två färger kvar. Trettonde veckan tar jag därför på mig nagellacket som jag redan vet att jag älskar, för jag förknippar det med mina solsemestrar. Det här tar jag alltid på mig när jag ska åka till Kanarieöarna. Det är Essies In the cab-ana 253.


Jag blev glad och förväntansfull så fort det åkte på. Synd att jag kommer tillbringa hela veckan i nån slags semesterkänsla fast jag bara ska göra alla vardagliga saker. Men det här stannar givetvis kvar i skåpet, för snart ska jag faktiskt iväg till värmen!


Sådär! Då är vi framme vid sista nagellacket och fjortonde veckan i rad med nagellack. Det här är ett lite knepigt lack, det är liksom grönmetallic på nåt vis. Essies For the twill of it 272 och frågan är om det är för konstigt för att ha kvar?


Det såg ganska fint ut på naglarna, men jag väldigt svårt att se ett sammanhang där jag kan ha färgen, så även det här nagellacket får lämna samlingen. Upplevde även att det höll sämre än de andra färgerna, kanske för att det var lite metallic?


Så då var vi klara! Efter fjorton veckors provande så blev slutresultatet följande nagellack:


Nu ska mina stackars naglar få vila lite från lack och jag ska klura på nästa område att rensa. Blir det böcker, kläder eller kanske smink? Vad vill ni läsare se?

10 kommentarer:

  1. Jag är lite i chock. Hade inte tagit dig för en nagellackstjej. Nagellack är så otroligt onödigt, enligt mig. Jag tycker naglar är finast olackade, men smaken är som baken - delad.

    Du verkar ju få helgkänsla och semesterfeeling med olika lack. Själv gillar jag roliga färger och motiv på strumpor. Men lacka på du! Jag blev bara genuint chockad av baslack, överlack, torktiden. Vilken tidsåtgång! Även om jag ogillar nagellack gillade jag inlägget! Jag fick ta del av en gör mig obekant värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, förlåt att jag chockar dig. ;-) Jag är lite av en periodare med nagellack, tycker att det är så snyggt ibland och ibland vill jag inte se åt ett lack på månader. Lite likadant med smink faktiskt.

      Strumpor har jag bara svarta, för att jag är lat och inte orkar sortera. Men jag håller med om att det är roligt med lite färg i tillvaron, speciellt nu i november.

      Jag kanske skulle vara tydligare i inlägget med att jag alltid gör naglarna samtidigt som jag har nåt möte, så jag ändå sitter "rätt upp och ned" och inte har annat att göra. Annars är det helt klart enormt slöseri med tid.

      Radera
  2. Äntligen ett uttömmande Nagellacksinlägg !!

    Äger själv inget nagellack och har aldrig gjort det heller. Vad kostar ett nagellack ?

    Technics nr12 var min favorit.
    Kuriosa i sammanhanget är att min cd-spelare och min skivspelare är av fabrikat Technics. Däremot är slutsteget och förförstärkaren av fabrikat NAD (New Audio Dynamics). Fina grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, helt underbart att du längtat så mycket. ;-)

      Priset på nagellack varierar med kvaliteten, precis som allt annat. Technic är ett budgetmärke, så de kostar runt 30 kr. Essie som jag upplever håller bättre (för jag vill ju göra saker, inte sitta som en fin staty hela dagarna) kostar 129 kr. Men just nu under black week har Lyko rabatt så de kostar bara 97 kr om du vill passa på. ;-)

      Sen ska man komma ihåg att nagellacken sällan tar slut (snarare torkar ihop till sist), då det är väldigt liten mängd man använder varje gång. Det kanske blir min nästa utmaning, hur lång tid räcker ett nagellack om jag applicerar det varje vecka? :-D

      Technics färg var verkligen fin, men det var hopplöst att applicera, så då blev det utsorterat. Men jag har kvar flaskan ifall du vill ha en present på posten...

      Du kanske ska göra ett inlägg om bästa musikanläggningen? För där kan vi verkligen snacka om ett ämne jag inte känner till. Fick min cdspelare (med kasettbandsspelare) 1994 och den funkar fortfarande. Märket är Panasonic.

      Radera
    2. Kvinnor som sitter som statyer har aldrig varit min grej ;) Å jag är för gammal att börja med nagellack nu. Det där lämnar jag till de yngre grabbarna, har hört att en del tydligen använder make-up för män. Tur att jag är naturligt vacker och inte behöver spackel :)

      Kan inte mycket om musikgrejer. Min anläggning var något som jag köpte efter en separation för 25 år sedan. Men det är tydligen bra grejer för de håller än. Dyra var de oxå, tror det gick lös på 25k totalt inklusive högtalarna AudioPro Blue Diamond. Men det var ändå billigare tröst än alternativet vilket var en BMW Z8 för runt 1 mille.

      Det här var alltså på den tiden då jag var mer lössläppt med pengar.

      Radera
    3. Äsch då, lite eyeliner gör alltid skillnad. ;)

      Jag började givetvis nynna på "vacker utan spackel" med den klassiska raden "Ju mer du kladdar, ju mer du sabbar".

      Bra ändå att du undermedvetet tänkte ekonomiskt vid separationen. ;-)

      Radera
  3. Vilket roligt inlägg! Mitt favoritlack är också Essie och jag har oftast, men inte alltid, målade naglar. Jag kör också med under- och överlack så det tar sin lilla tid men jag brukar kombinera det med att läsa en bok, prata i telefon eller lyssna på en podd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prata i telefon trodde jag att ingen förutom jag gjorde numera... Skönt att man inte är helt ensam i det förflutna. :-P

      Radera
  4. Jag tycker detta var kul att läsa och nu är jag också inspirerad att rensa lite bland mina egna nagellack! Som dig är jag också en periodare vad det gäller naglar, och nu har jag nog inte fixat naglarna på ett par år (är mitt uppe i småbarnsåren så jag prioriterar inte att lägga min egentid på det ;)). Underlack orkar jag sällan pyssla med utan tycker det är roligare att dekorera naglarna med glitter, olika mönster osv. Det är kanske mer för kreativitetens skull än för att få fina naglar, även om det såklart är en trevlig bonus!

    Om du känner för fler liknade inlägg skulle jag gärna läsa både om smink och om kläder, kul att se andras stilar :)

    /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att jag inspirerar till rensning. Jag var ju nöjd med mina lack redan innan jag rensade, så det var nyttigt att se att jag faktiskt inte skulle använda allihop (och såklart känslan när det är mindre saker i badrumsskåpet).

      Om jag hade småbarn skulle jag helt klart prioritera sömn framför nagellack, så jag förstår till fullo att det är paus nu. Men det är ju fördelen med såna här grejer, man kan ta upp intresset igen när som helst.

      Haha, stil har jag inte. Mest bara kläder som är hela och rena. Men jag tror att jag ska rensa hästkläderna i nästa vända, de svämmar över i byrån och jag använder en bråkdel av dem. Kanske tom våga mig på att sälja istället för att skänka...

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...