måndag 27 november 2023

Det var bättre förr - kostnadsökningar

Jag pratade med min kära mamma för ett tag sen och vi kom in på det här med ökade kostnader. Så farligt kan det väl inte vara, tänkte jag. Sen räknade jag efter. Så håll till godo med lite deprimerande siffror!

Mina kostnader för boende och uppstallning av hästar sedan jag flyttade söderut igen. I hästarnas uppstallning är det inräknat foder också, men ingen kostnad för transport, varken till jobb eller hästar. Denna sammanställning löper under sex år, där boende 1-3 var under de första fyra åren. 

Boende 1: 6880 kr. Jag och hästarna bodde tillsammans och jag skötte allt med dem. 

Boende 2: 9500 kr. Jag och hästarna bodde tillsammans, rullande schema på vem som fodrade hästarna, jag hade tre gånger fler pass än de andra pga tre hästar. 

Boende 3: 7500 kr. Samma som ovan, men det blev en häst mindre. 

Boende 4: 8000 kr. Samma som ovan, men höjning av stallhyran. 

Boende 5: 8900 kr: Samma som ovan, men höjning av stallhyran. 

Boende 5: 11600 kr. Samma som ovan, men nu med tre hästar igen. 

Boende 6: 13984 kr. Jag flyttade från stallet till bostadsrätt, men hästarna stod kvar. 

Boende 7: 14884 kr. Jag kvar i bostadsrätten, men hästarna flyttade till annat stall. Fodringar ingick men inte mockning. 

Boende 8: 17168 kr. Dagens boende. Jag i bostadsrätten, hästarna i ett stall med fullservice. 

Inte konstigt att det känns som att pengarna bara rinner genom mina fingrar... Det känns riktigt jobbigt att spalta upp det såhär, men faktum är att stallhyran inte blivit högre för hästarna mellan boende 7 och 8, utan det är räntan på lånen som skenat. Sen går det också åt mycket mer pengar för bensin och parkering nu jämfört med tidigare. :-(

6 kommentarer:

  1. Det är tur att hästarna är din pensionsförsäkring och att du har hittat rätt i din prioritering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, pensionsförsäkring var att ta i. ;-) Men det är skönt ändå att jag har det så bra som det går just nu.

      Radera
  2. Varför inte köpa någon billig gård någonstans och flytta till någon billigare stad? Ditt jobb verkar hyfsat platsoberoende om jag minns rätt? Just nu verkar ju dina lån plus stallplats kosta riktigt mycket pengar. Du har ju redan en stor hög med pengar så alternativ har du ju garanterat.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr fungerar inte det av flera anledningar. Dels för att jag inte kan flytta från Uppsala pga jobbet. Dels för att jag inte vill återigen bli så låst som jag blev när jag hade gård sist. Slet ut mig fullständigt och hann knappt rida mer än 1-2 gånger i veckan fast jag hade fyra hästar att rida. Eftersom jag är singel finns det ingen som ställer upp om jag bli sjuk eller skadad. Mardrömmen är att bryta benet...

      Sen kostar mindre hästgårdar i Uppland från 4 miljoner och uppåt. Även om jag skulle maxa lånet från banken och sälja av alla fonder skulle det inte räcka. Men tanken är god. :-)

      Radera
  3. Jobbigt läge som du är i nu, jag skulle inte orka med det, men jag vet hur mkt hästarna betyder för dig. Det är ju inte som att man säger till en ensamstående mamma med 3 barn, att ta du och adoptera bort 2 st så får du bättre ekonomi. Det är så lätt att ha synpunkter lite från ovan, men stora bekymmer när man sitter i det och ändå inte måste ta lån för att klara sig. /ML

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker tänka att det är tur att jag sparat så mycket tidigare, så jag nu kan använda mig av de pengarna för att få det att gå ihop. Så många år till lär inte Anette leva, så snart blir utgifterna lägre.

      Sen skulle jag såklart kunna amortera bort halva eller hela lånet, då skulle utgifterna minska radikalt. Men det känns dumt när räntan är 5 % och jag får 11-19 % avkastning på mina pengar hos Avanza.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...