söndag 27 februari 2022

Tips nr 2 vid sparår - ha inte häst

Det här inlägget är lite svårare att skriva, eftersom jag vet att många av oss har något som kostar mycket pengar och som kanske inte är så lätt att avvara. Tex husdjur eller barn. Jag säger inte heller att man ska låta bli att ha det (erhm, jag har snart tre hästar...), jag säger bara att det är bra att tänka till innan. 

Kanske kan man nöja sig med ett barn/en hund/häst/katt/övrig svindyr hobby. För det kostar verkligen vansinnigt mycket pengar. 

Att jag skriver det här inlägget är för att min stallägare höjt stallhyran tre gånger det senaste året. Först med 5 %, sedan med ytterligare 7 % och nu nyligen med 18 %. Dvs från maj 2021 till maj 2022 kommer stallhyran att ha höjts med 33 %. Vilket känns i plånboken när man har två hästar. 

Jag har full förståelse för att hyreshöjningarna kommer (dyrare el, diesel, gödning etc), men det gör det inte lättare för mig. Speciellt inte när jag försöker ha ett sparår. Vilket hittills (som kommer märkas i nästa inlägg) inte gått så himla bra. 

Så dagens spartips är att försöka nöja sig med mindre och försöka hitta hobbies (typ läsa böcker) som är billiga eller gratis. 

Samt verkligen njuta av den där dyra ungen/hunden/kakaduan eller vad man nu skaffat sig för nåt. 

2 kommentarer:

  1. Word!

    Tyvärr...

    ;)
    /Louise

    Ps: I det stall jag hade hästen tidigare har det också varit tre höjningar senaste året, och nu kommer ytterligare en höjning i April.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror inte vårt stall är unikt på något vis. Snarare lär det bara bli dyrare och dyrare att ha häst. "Tur" att Anette börjar bli så pass gammal, så hon hänger kanske inte med så många år till. Men samtidigt vill jag ju att hon ska bli 32 år och gråhårig...

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...