tisdag 1 mars 2022

Februari 2022 vs februari 2021

Vid första anblicken ser det inte muntert ut när man tittar på siffrorna. Men låt mig återigen försvara mig själv och mitt sparår som verkar bli ett riktigt slösa-år. ;-)

Totala kostnader februari 2022: 32 231 kr. 

Att jämföra med året innan: 25 349 kr.

Men i dessa siffror gömmer sig en utgift som jag tänkt lägga i december, men sen körde det ihop sig, så den hamnade i februari. Likaså har bilen varit ojuste och krånglat, så det har gått en massa pengar till den. 

Så om man plockar bort dessa två parametrar, är kostnaderna för februari 2022 23 980 kr vilket ändå får ses som väl godkänt (jag tänker att nån gång måste ju den här trenden med stora utgifter vända, så snart kommer det verkligen märkas att jag har sparår). 

Själva sparande uppgick till 6 350 kr (men det hade såklart kunnat vara ytterligare 4-5 tusenlappar om ovanstående utgifter inte dykt upp) och det är mycket mindre än i fjol (9822 kr). 

Men jag tröstar mig med att det är 0 kr för Reko, onödiga utgifter häst och kläder. Även om jag vet att jag snart måste köpa ett par nya jeans (har bara ett par kvar).

2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att har man djur, bil och hus så är det där med budget ett spännande inslag. Jag kan inte förstå de som lägger en budget för månaden och sen följs den till punkt och pricka. Tror inte det finns en månad då det inte ramlar in något extra, tappskor, fel på bil, ett veterinärbesök på jourtid osv... Driver man stall dessutom så kan jag garantera att om inget av de ovanstående inträffar så kommer nån häst demolera nånting i stallet och resultatet är som ovan.
    Kanske därför jag har gett upp med sparår. Jag sparar på, om det blir något över efter månaden är det en sparbonus. De månader då jag har gett mig den på att det ska gå att spara så brukar något av ovanstående dyka upp. Att jinxa det för ett helt år framöver skulle kännas lite magstarkt ;)

    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, budget har jag aldrig begripit mig på. Men jag tänker att jag försöker så gott det går att ha sparår (för sista gången) detta år och sen ser jag mest jämförelserna med 2021 som en möjlighet för intressant reflektion. Så får vi se om jag har jinxat hela året. ;-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...