onsdag 30 mars 2022

Sämsta bloggaren - stiltje och lite hamstring

Dagarna bara går och varje dag tänker jag att jag ska skriva nåt. Men tröskeln är hög och verkligheten är att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva om. 

För just nu är det verkligen stiltje i mitt liv. Det händer ingenting, mer än att jag lägger väldigt mycket pengar på att köpa mat. Jag hamstrar. För fullt. Det är inte för att det är krig i Ukraina (vilket är hemskt, men känns inte som att det (än?) påverkar mig personligen), utan för att jag snart ska börja vaka på Anette och helt enkelt inte vet om jag kommer kunna ta mig till affär eller är fast i hennes hage stirrandes på henne för att inte missa fölningen. 

Något jag har märkt när jag pratat hamstring med andra, är att det verkar handlas saker som ska hålla länge. Ibland tänker folk också på att det ska vara lätt att tillaga, tex i sin egen förpackning (Bullens pilsnerkorv!). Men det är sällan jag hör att folk köper sånt de tycker är gott i första hand. 

Nu hamstrar ju jag utifrån att jag inte kan lämna hemmet, men att jag har vatten i kranen och el till spis, ugn, kyl och frys. Det gör såklart att jag kan välja att köpa saker som tillagas om några veckor eller kanske nån månad tom. Men ändå, jag köper såklart hem sånt jag tycker är gott och brukar vilja äta. Jag som älskar Bullens pilsnerkorv ser såklart till att köpa några sådana burkar (jag brukar alltid ha 3-4 burkar hemma oavsett), men om man inte tycker att det är gott, köp inte hem sånt!

Jag kan inte tänka mig nåt hemskare än att sitta i ett kallt och mörkt hus, där ljus och värme enbart kommer från värmeljus, ätandes ärtsoppa på burk. Om jag nu inte ens har tillgång till el, låt mig åtminstone äta nåt gott!

En kompis tipsade om att Nutella rekommenderades att finnas i krislådan, då det är näringtätt, smakligt och inte kräver någon uppvärmning. En jättebra tanke, men jag har då aldrig lyckats hålla mig från att äta upp burken jag köpt hem inom några veckor. Nån som har tips om hur jag gör?

I övrigt fortsätter utgifterna att hopa sig. Jag har precis betalat sista stallhyran på gamla nivån, nästa månad är det dags för en rejäl höjning (nästan 1000 kr för mina hästar). Inte skoj, men jag får vara tacksam för att stallet inte stängt (vilket en kompis stall gjort, alla fick flytta...) utan vi får stå kvar här med en hyreshöjning enbart. 

Men visst finns det ljus i tunneln också! Snart går jag på semester och börjar vaka på Anette. Snart är det bonusutbetalning från jobbet, alltid trevligt. Snart är det dessutom lönehöjning på gång, 2,3 % fick jag i höjning. Tack och bock. 

Ja, det var en liten rapport från mig, lovar inte ny rapport på ett bra tag, men förr eller senare!


2 kommentarer:

  1. Tack för den trevliga rapporten från ditt liv. Givetvis ska mat du köper hem vara något som du vill äta.
    När det gäller utcheckning från arbetslivet har jag börjat se mig om efter en mindre lägenhet för att minska kostnaderna. Betalar idag 6000 i månadsavgift plus över 3000 för eluppvärmning (trots att jag tilläggseldar i vedspisen). Nackdelen är att mista trädgård med äppelträd och stort uterum men trädgården sköts inte så väl då jag jobbar utan blir en extra syssla många gånger.
    Håller tummarna för en lätt fölning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag drömmer ju om att köpa en liten stuga i norra Skåne och flytta till när jag gör exit. Eller kanske köpa en liten lägenhet med låg månadsavgift. Jag behöver inte så mycket mer än mina nuvarande 27 kvm då heller tänker jag. Samtidigt finns det nackdelar med allt, så det är bra att tänka ett extra varv innan beslut.

      Tack för tumhållning, jag hoppas också att det ska gå bra. Är ju första fölet för oss båda, men jag har en kompis som kan mycket som lovat finnas till hands. :-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...