lördag 2 april 2022

Mars 2022 vs mars 2021

 Ja, allt fortsätter att kosta pengar... Men äntligen ser det ut att gå lite åt rätt håll åtminstone. Jag tycker att mars har varit en vansinnigt dyr månad. Men...

I fjol var de totala utgifterna 37 799 kr varav 6 800 kr var sparande. I år landade jag på 27 035 kr varav 6 650 kr var sparande. 

Ser jag till varje kategori så är det mat som sticker ut i fjol, eller egentligen reko. Jag handlade för nästan 1 400 kr på reko i mars i fjol, medan det i år blev bara 530 kr (dessutom första gången i år jag köper på reko, det blev älgkött, ägg och bär). Bilen var också oerhört dyr i mars i fjol, där hade jag nästan samma kostnad i år, men placerad i februari istället. Hästarna var några tusenlappar dyrare i fjol också, både i måste-kostnader och onödiga.

Mars är tredje månaden i rad som jag har 0 kr för kläder, vilket känns bra såklart, men nu har jag tyvärr bara ett par jeans kvar i garderoben och de kommer snart att gå sönder, så i april måste jag spräcka nollan och handla några par jeans. Det är dock fascinerande hur mycket mindre jag sliter på mina kläder nu, jag använder ju jeansen max två gånger/vecka...

Hoppas nu att det snart märks på sparande att jag har sparår...

6 kommentarer:

  1. Tråkigt men skönt att höra att någon mer tycker mars är vansinnigt dyrt. Min glädjebudget har redan gått åt skogen pga bilreparationer (och nu lyser en motorlampa igen mer verkstadbesök), tandläkaren, födelsedagar i familjen och allt möjligt annat.. Hoppas april blir en bättre sparmånad för både dig och mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låt oss hoppas att det blev så!

      Radera
  2. Nya däck på bilen har gjort mars lite dyrare än förra året tror jag. I övrigt har andra halvan av månaden inneburit ett riktigt stresselände på jobbet, vilket fått mig att inte spendera så mycket pengar.

    Längtar efter nästa miljongräns som bör få mig att känna mig ännu mindre beroende av jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uscha! Det är verkligen skit när jobbet tar massor av energi från en. Hoppas att april varit bättre.

      Radera
  3. För mig var mars faktiskt en helt ok mån i utgifter. Men så kom april.... och helt plötsligt blev det väldigt mycket månad kvar i slutet av lönen. Det har som en förmåga att samla på sig extra utgifter då och då. Fördelen att leva som oss med buffert och sparande att det på något sätt ändå taktar på framåt. Det är bara på månadsbasis som det ser mindre roligt ut.
    Jag valde att ställa in Avanza på 3 års graf när allt började rasa. Då ser siffrorna mycket trelvigare ut. Kanske är det något sånt man ska göra på sina månadsutgifter också. Kolla över en längre tid om snittet har blivit bättre eller sämre.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, för oss med buffert blir en tuff månad trots allt inte så tuff som det kan bli för andra, även om det svider när man nallar på bufferten.

      Men så smart att ändra grafen! Jag har faktiskt slutat logga in på Avanza (mer än för att köpa fonder när jag sålt saker + när lönen kommit och jag sparar undan) för jag blir bara deprimerad av alla röda siffror. Försöker andas och tänka att det är rea. ;-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...