måndag 4 april 2022

Var går smärtgränsen?

Det börjar onekligen bli väldigt dyrt att ha häst. Jag har känt mig trygg i att jag sparar över 5000 kr varje månad till Avanza. Men med senaste stallhyrehöjningen kommer jag endast kunna spara drygt 4000 kr. Sen kommer jag snart till den punkt då fölet också räknas som inackorderad och då snackar vi ett sparande på ungefär 1200 kr. 

Samtidigt har min hyresvärd varnat för att eftersom elen var så dyr i vintras, så kommer min hyra på boendet att höjas. Jag vet inte hur mycket, men nåt säger mig att det kan bli upp till en tusenlapp. 

Plötsligt är sparutrymmet i princip borta och då börjar det gnaga i mig. Var går smärtgränsen för det liv jag lever just nu? Hur många tusenlappar har jag råd att lägga på tre hästar? Är det dags att tänka den förbjudna tanken; skulle de egentligen vara två?

7 kommentarer:

  1. Jobbigt läge och det kommer tyvärr säkerligen bli värre (i och med att allt annat blir dyrare också).

    SvaraRadera
  2. Det kanske ska vara 2 hästar, men lägg den tanken på hyllan och låt den inte förminska den glädje och upplevelse du har framför dig med kommande fölet. Om pengarna ändå räcker till kan du pausa ett litet tag och njuta av att det snart är vår, du bor på landet och snart har ett föl.
    Fastna inte i hur ditt liv blir sen, utan också vad du har nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Jag fastnar så ofta i "sen" istället för att njuta av "nu". Samtidigt vet man ju aldrig vad som händer, det "värsta" jag kan tänka mig just nu är ju att jag inte kan spara mer på ett tag. Vilket inte heller är världens kris, utan bara en tillfällig svacka.

      Radera
  3. Hej,
    Min dotter har två hästar, och ja det är dyrt. Men jag kan tänka att det kan vara värt det om man har det som ett av sina allra största intressen. Andra åker på dyra skidresor. Min dotter håller till i stallet. Så får man tänka :-)

    Varm kram och lycka till med sparandet, trots hästar.

    Anneli

    SvaraRadera
  4. Ja, om hästsporten varit dyr tidigare så är det ingenting mot nu...Höjda stallhyror, höjt pris på foder. Sedan har ju även veterinärvård och försäkringar stadigt ökat...Så jag förstår till fullo ditt dilemma, men har inga bra svar. Är man hästtjej så är man. Men det är klart att tre hästar kostar mer än två...

    Hoppas fölningen går bra nu! Spännande tider!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  5. Det är ju nackdelen att råka ha en häst eller två, de blir lätt fler och kostnaderna till dessa extrahästar är inte direkt försumbara.
    Jag har försökt se vad pengarna går till inom häst, se om jag kan hitta märken på foder som är billigare än andra med samma (eller bättre) innehåll osv... Jag står inför att jag vill betäcka mina båda. Men jag vet också att jag skulle behöva sälja minst en av avkommorna för att kunna dra runt det och en häst till i slutändan skulle klart påverka mitt sparande. Om det var så att det inte blev en häst extra i kostnad för varje häst man införskaffade utan att det kunde vara så att man kunde hämta hem en grundkostnad från häst 1 även på häst 2. Som det är nu så är det typ hovis resa som slås ut på flera. Det är inte riktigt där pengarna sparas.
    Nä, suck, det är en galet dyr livsstil. Men att vara utan den är inte tänkbart, jag hade nog blivit galen inom någon månad som max
    /Lotta

    SvaraRadera
  6. Tack allihopa för era kloka tankar och glada tillrop. Såklart kommer jag att glädjas av fölet när det kommer och om allt går bra kommer jag säkert inte muttra lika mycket över dyra utgifter. ;-)

    Så glad över att jag har er som läsare, fast jag är urusel på att skriva i bloggen just nu. Kram till er allihop och jag önskar er en riktigt härlig valborg och maj!

    SvaraRadera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...