onsdag 6 april 2022

Skatteverket tog mina pengar

Ja, så var det dags att deklarera. I år deklarerar jag för den skog som avverkades i fjol. Det var en milt sagt jobbig upplevelse, då jag först hamnade fel när jag ringde skatteverket, så jag fick vänta 40 minuter i onödan och sen blev jag kopplad till rätt ställe (företag istället för privat) och vänta ytterligare 20 minuter innan samtalet plötsligt bröts. 

Suck...

Gav upp för dagen och ringde igen morgonen därpå. Hamnade återigen på "fel" ställe, fast jag sagt företag till den där dumma roboten, så jag fick vänta i nästan en timme innan en person äntligen kunde hjälpa mig med momsdeklarationen. Det gick smidigt, men sen stötte jag på patrull, för den personen kunde givetvis inte hjälpa mig med skattedelen, utan då var det omkoppling igen och mer väntan. 

Men till sist, efter närmare tre timmars väntande totalt, så fick jag hjälp med de sista detaljerna i deklarationen och kunde skicka in den.

Vad blev då resultatet? Jag fick lite mer än 100' från skogsbolaget i fjol. Av dessa fick jag behålla drygt 40' för mig själv, resten tog skatteverket i moms (22') och skatt (45'). För mig är det helt absurt att mer än hälften av pengarna försvann i skatt. Jag menar, momsen hade jag redan räknat bort, men inte trodde jag att jag skulle ha kvar enbart 40' när allt var klart. 

Så för min del har hela avverkningen mest skapat en sur känsla i munnen. Jag har bestämt mig för att sälja skogen, för jag ser inte att den kommer ge mig annat än huvudvärk och oro. Däremot har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska gå tillväga. Kanske kontaktar jag bara skogsbolaget?

Ja, förhoppningsvis blir det här mitt näst sista inlägg om skogen (sista blir såklart när jag svär över hur jag ska deklarera försäljningen, tyvärr fick jag skogen i gåva, så det kommer att försvinna ännu mer i skatt vid försäljningen. Surt sa räven!). 

Men nu är åtminstone årets deklaration klar och jag kan andas lugnt igen. 

2 kommentarer:

  1. om man räknar bort moms så tog de ungefär 50% - det är ungefär samma som försvinner från en vanlig lön (om man räknar med arbetsgivareavgiften). Samma för mig som har eget företag som frilansare. Känns mycket men samtidigt tycker jag det är rätt att vi har samma skyldigheter och även har samma rättigheter beträffande föräldrarpenning osv som vanliga anställda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså du missförstod mig. Jag menar inte att Skatteverket tog mer av mig än nån annan. Bara att det är helt vansinne att vi betalar så mycket i skatt och får så lite för de pengarna.

      Föräldrapenning kommer jag aldrig kunna nyttja, vilket är trist. Fick jag bestämma skulle barnbidraget slopas imorgon, skaffa inte barn om du inte har råd. Ingen skulle ju vilja ge mig av sina skattepengar så jag skulle kunna ha fler hästar...

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...