torsdag 3 februari 2022

Och börsen bara faller...

Förutom mina dryga 5 500 kr sparade i fonder i januari stoppade jag även in bufferten (på 15 000 kr som jag har på avanza) raka vägen in i fonderna. 

För nu går börsen ned och det är rea! Alla är såklart inte lika glada som jag för det och visst känns det lite ledsamt när ens innehav är -10 % (sist jag kollade, dvs vid månadsskiftet). 

Men eftersom jag gillar att jämföra med hur det var förr (alltså inte på Fru EB:s nivå) så var jag tvungen att kolla upp när mina innehav senast var så "låga" som de är nu. 

Det var... i oktober 2021. 

Jag erkänner att jag blev lite förvånad. Jag trodde verkligen att det här "raset" var mycket större och värre än vad det (än så länge) var. Alltså jag hade ju inte stoppat in 15 000 kr extra i oktober 2021, då var ju börsen i värsta uppförsbacken. 

Så alla där ute som läser min blogg, andas lugnt. Låt det gå lite nedför ett tag och stoppa in så mycket extra som du bara kan. Har du något du kan sälja för att få in mer pengar? Nej, din själ räknas inte, men kanske den där skidutrustningen som du inte använt de senaste tio åren? Eller de där julklapparna du fick som du inte ville ha (jag lyckades få tre julklappar jag inte ville ha, trots att jag sagt att jag inte ville ha julklappar). Sälj! Varje liten krona gör skillnad i det långa loppet. 

Andas, håll ut. Snart vänder det uppåt igen och då kommer vi ångra att vi inte köpte för mer pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...