fredag 25 februari 2022

Tips nr 1 vid sparår - ha inte bil

Jag var väldigt nöjd med februaris utgifter, några dagar innan löning hade jag nästan 5000 kr kvar på kontot. Planerade att köpa fonder för alltihopa. 

Då havererade bilen. Bara att le snällt mot bilmekanikern och hoppas att han inte tar alla mina pengar. Men tyvärr tog han mer än mina kvarvarande slantar (bra med buffert!) så det blev inga extra fondköp den här månaden (heller). 

Nu bor jag så till att jag måste ha bil, dels för att ta mig in till jobbet (jo, man kan ta bussen, eller snarare bussarna för man måste byta, men det tar över en timme jämfört med en kvart med bil), dels för att det är svårt att dra hästtransporten med cykeln. 

Det jag kan göra, är att ha en billig bil (vilket jag har, denna köptes för 20' och är över 15 år gammal) och använda den så lite som möjligt. Dvs om jag måste in till stan för ett möte, så passar jag även på att göra alla de olika ärendena som måste göras i stan (tanka bilen, hämta bok på biblioteket, handla mat, slänga återvinning etc) i samma veva, så jag inte behöver åka mer än en eller möjligen två gånger i veckan. 

Kanske bor man så till att det faktiskt blir billigare (min bil kostade 3090 kr/månad 2021) att vara billös men hyra bil 1-2 gånger/månad när man behöver storhandla eller köpa nån större möbel. Jag gillar att åka tåg, så jag rekommenderar verkligen att semestra med tåg istället för bil. Mycket billigare och man slipper vara trött efter att ha kört många mil. 

Jag drömmer om, den dag jag bara har en häst (...) att bo så till att jag kan gå till stallet och att det stallet har sådana faciliteter (ridhus, ridterräng) att jag inte behöver åka iväg med transporten. Då skulle det räcka att hyra bil och släp de fåtal gånger jag prompt behövde åka iväg någonstans (2021 använde jag släpet tre gånger totalt (vilket är nåt jag verkligen behöver fundera över, behöver jag ens en egen transport?)). Givetvis ska jag även ha cykel- eller gångavstånd till affärer, så om jag envisas med att bo kvar i Uppsala misstänker jag att jag kommer hamna i Stenhagen (ni som vet, ni vet). 

Ja, det var dagens spartips. Ha inte bil. 

6 kommentarer:

  1. Så sant. Jag som har cykelavstånd till jobbet har nu äntligen efter alla år gjort mig av med min bil. Nu har jag ju en man med bil så allt annat än att ta sig till jobbet löser sig. Blir många tusenlappar vi kan spara och jag får vardagsmotion på köpet. Har faktiskt cyklat i ur och skur och snöstorm hela vintern. Skönt också att slippa allt med besiktning, verkstad, däckbyten och oförutsedda utgifter också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra lösning! Imponerande att du cyklar i alla väder, jag är så lat att jag planerar vilken dag jag åker in till jobbet baserat på vädret, fast jag har bil... ;-)

      Radera
    2. Pengar är en bra motivator. Har som nödlösning att jag kan ta bussen till jobbet om vädret skulle vara alldeles förskräckligt. Men hittills har det inte hänt. Tänker varje gång om det är värt 35kr×2 att ta bussen mot att cykla. Hittills har cykeln vunnit. Det går dessutom fortare att cykla. Har bara 3 km till jobbet så det är snarare konstigt att jag inte sålt bilen tidigare. Kändes mer nödvändigt när barnen var små men nu sticker jag ut i vår bekantskapskrets där alla har 2 bilar trots att vi bor i Stockholmsförort med bra kommunikationer.

      Radera
    3. Jag tror också att det blir en vana (och bekvämlighet) att inte behöva lägga till "vem har bilen" i livspusslet, utan fortsätta ha två bilar fast det inte behövs.

      Radera
  2. Kolla upp hyreslägenheter i Hågaby och ha hästarna på Akademistallet eller Kvarnbo gård kanske? Jag har 4 mil till jobbet men behöver inte byta buss (går av i Stenhagen) och sparar därmed in på bil. Tvunget då jag vill jobba deltid till jag checkar ut, förhoppningsvis 2027 eller 2028.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua! Då blir jag fattig på allvar. Akka tar 5600 kr exklusive foder för uppstallning, det är mer än vad jag betalar för bägge mina inklusive foder... Men jag vill minnas att Kvarnbo gård var billigare. Dessutom med bättre hagar och längre utevistelse. Men visst vore det lyxigt att kunna rida i Hågadalen. :-)

      Däremot visste jag inte att det fanns hyreslägenheter i Hågaby, det ska jag definitivt kolla upp!

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...