lördag 5 februari 2022

Lördagsspa?

I mitt inlägg om hur jag sparar pengar hade jag en punkt som Fru EB reagerade på i kommentatorsfältet. Eftersom jag har idébrist och noll ork att skriva inlägg, så tänkte jag att jag förklarar denna punkt lite närmare. 

Jag unnar mig ingen massage, utan masserar mig själv hjälpligt med tennisboll och gör yoga. 

Till att börja med vill jag verkligen trycka på att det står "hjälpligt". Det betyder egentligen att nej, det är inte alls samma sak som att komma in på ett spa, med hög luftfuktighet, ett slags lugn i luften, mjuk frotté mot kroppen, porlande vatten och sövande musik.  Men det är bättre än ingenting. 

Större delen av kroppen kan man massera genom att rulla tennisbollen mot den kroppsdel som behöver massage. Nackdelen när man gör det själv är att man kanske inte tar i så mycket som det skulle behövas, eftersom det gör ont. Men det är en nyttig övning ändå, att försöka njuta igenom smärtan och tänka på hur många tusenlappar man sparar. ;-)

De svåraste områdena att nå är såklart de som oftast gör mest ont; skulderparti och rygg. Fru EB föreslog att jag rullade tennisbollen mot soffan, men eftersom jag inte har någon soffa, så fungerar inte det (men det kanske gör det för den som har en soffa? Så prova dig fram!). 

Jag ställer mig helt enkelt mot dörren (ja, det är enda "väggen" jag har i stugan som inte är belamrad), placerar tennisbollen så nära det ömma stället som möjligt och sen trixar jag med rygg och boll lite smått fram och tillbaka. Har man för löst tryck ramlar bollen ned, men då är det bara att börja om. Det ser garanterat väldigt roligt ut, men nu pratar vi återigen om att spara pengar. 

Har man någon nära vän/respektive som tycker det verkar roligt att massera ber man såklart den att massera en. Kanske kan ni massera varandra? Allt för att spara pengar (slå gärna på musiken ovan för att komma in i lite stämning åtminstone). 

Som komplement till massagen brukar jag yoga. Allt med Adriene brukar funka, men det här är min favorit när det kommer till nacke och skuldror. 

Hoppas att ni får en skön stund för er själva och glöm inte; en vistelse på tex Selma City Spa i Uppsala kostar 250 kr för två timmar, lägg till tjugo minuters massage för hiskeliga 545 kr. 

1 kommentar:

  1. Kul att du kommit igång med bloggandet! Jag är hiskeligt kräsen med vilka bloggar jag följer, de bloggar som finns i min lista är de jag själv behöver påminna mig om att läsa. Dvs jag väljer bloggar som är läsbara. Men jag ska läsa din blogg ett tag och se om den faller mig i smaken. :-)

    Bra kommentar dock, det fick mig att påminna mig om att jag ska plocka bort en blogg i listan.

    SvaraRadera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...