fredag 14 januari 2022

Men hur sparar jag pengar då?

 Så har 2022 inletts. Börsen är sur (vilket gör mig glad, men inte tillräckligt för att shoppa bort bufferten, jag inväntar löning) och här i mellansverige vill vädret inte riktigt bestämma sig för om det är vinter eller vår. 

Jag kämpar med att spara pengar och här är lite saker jag gör som underlättar:

  • Jag handlar mat endast en gång/vecka, när jag ändå måste förbi jobbet.
  • Jag handlar alltid på Willys (gav upp Lidl redan 2020).
  • Jag handlar endast det som står på min inköpslista. Har jag inte skrivit upp det, otur för mig!
  • Jag äter ute endast när någon annan föreslår det. 
  • Jag köper inga tomma kalorier (godis, glass, kakor etc).
  • Jag unnar mig ingen massage, utan masserar mig själv hjälpligt med tennisboll och gör yoga. 
  • Hästarnas foderstat (alltså det de ska äta varje dag) anpassas utifrån så mycket hösilage (de där vita bollarna som står på fält ibland) som möjligt (då hösilaget ingår i stallhyran, resten av fodret gör det inte). 
  • Jag använder jobbets internet så gott som alla stunder jag surfar, vilket gör att jag kunnat minska kostnaden för mitt mobilabonnemang.
Sen som vanligt är det mest hemlagad mat som gäller, jag handlar kläder bara när jag verkligen måste, bilen körs endast när jag åker till kontoret (och handlar i samma veva). Som ett extra skydd ska jag även läsa om Sparboken av Fru EB, vet att jag blev väldigt pepp första läsningen. 

Har du några fler spartips när vi ändå är igång (nix jag har inget elavtal att oroa mig över)?

4 kommentarer:

  1. Du verkar vara en mästare på att spara! Jag tänker också läsa Sparkboken en gång till för att inte falla i shoppingfrestelse (och boken lånar jag på bibblan..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen! Jag tänker att jag kör mitt allra sista sparår 2022, sen ska jag tillåta mig att bränna pengar och så får det sparade i fonder sköta sig självt lite.

      Bra att du lånar boken, ett utmärkt spartips! :-)

      Radera
  2. Jag är kanske mest imponerad av tennisbollen. Rullar du den mot soffryggen då eller? Inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar den icke-existerande soffan? ;-) Jag sätter upp önskemålet på blogglistan.

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...