söndag 2 januari 2022

Kultur 2021

I början av 2021 postade The Dividend Story ett inlägg om vad han läst och sett på under 2020. Det fick mig att börja fundera på vad jag gjort av 2020. Jag hade en känsla av att jag inte varit så kulturell av mig, även om en hel del böcker fått följa med från biblioteket. 

Mitt starkaste minne var nog när jag snubblade över Carry On av Rainbow Rowell. Obegripligt hur Harry Potter blivit så populär i jämförelse, men sån är livets lott som författare. 

Så därför var jag tvungen att göra en lista för 2021 åtminstone, så jag kan se om jag faktiskt läser så lite som jag tror att jag gör och ser på tok för mycket på Netflix. Så här följer listan för 2021, jag valde att ta med poddar också. Observera att jag även listar sånt jag läst/sett/lyssnat på tidigare, men som jag återkommer till 2021, dessa är markerade med kursiv stil. 

Om jag ska välja en favorit från varje kategori så blir det; Eleanor & Parks, Det 13:e tillägget, The Good Place och Fråga Agnes Wold. 

Böcker

Contessa av Gunilla Wolde
Kungens rosor av Moa Martinson
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Lev lokalt av Oskar Lindberg och Maribel Leander Lindberg
Brave new world av Aldous Huxley
Metropolitan life av Fran Lebowitz
Social studies av Fran Lebowitz
Sparboken av Fru Efficient Badass
Harry Potter and the goblet of fire av J.K. Rowling
Hästens näringsbehov av Christina Planck
Carry On av Rainbow Rowell (ja, igen...)
Den perfekta konflikten av Johan Berggren
Hästen i rörelse av Gillian Higgins
Fangirl av Rainbow Rowell
Alice i underlandet av Lewis Carroll
Konsten att njuta av livet och ändå få saker gjorda av Olof Röhlander
Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Slutbantat av Erik Hemmingsson
Den hemliga historien av Donna Tartt
Ålevangeliet av Patrik Svensson
Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald
Den inre ryttaren av Cecilia Löfgren
Unghästar av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg
De vänsterhäntas förening av Håkan Nesser
Den sorgsne busschauffören från Alster av Håkan Nesser
Schack under vulkanen av Håkan Nesser
Halvmördaren av Håkan Nesser
Hur jag tillbringar mina dagar och nätter av Håkan Nesser
Sanningen i fallet Bertil Albertsson? av Håkan Nesser
Koreografen av Håkan Nesser
Att bli med föl av Monica Magnusson Falk, Margaretha Peterson-Brodda, Stig Holmstedt
Meningen med landet av David Jonstad
Wayward son av Rainbow Rowell
Any way the wind blows av Rainbow Rowell
Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins
Hungerspelen av Suzanne Collins
Fatta eld av Suzanne Collins
Revolt av Suzanne Collins
Crazy Rich Asian av Kevin Kwan
China Rich Girlfriend av Kevin Kwan
Rich People Problem av Kevin Kwan
Sex and Vanity av Kevin Kwan
Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan
Nu kommer fölet av Ann Svärding
Att ha föl av Christina Planck
Landets sed av Edith Wharton
Hälsogåtan av Anders Wallensten
Autisterna av Clara Törnvall

Filmer

Det 13:e tillägget
Valentine's Day
Till alla killar: nu och för alltid
Draktränaren
Ringens brödraskap
The Holiday
Allan - den bevingade hästen
She's all that
He's all that
The kissing booth 3
Eat, pray, love
Love Hard
Holidate
Skandalen på Huseby

Serier
Ett år med Gilmore Girls
Hjem til jul
Snabbkurs i historia
Bling Empire
Explained
100 humans
Bridgerton
Rotten
De första svenskarna
Netflix afterparty
Pretend it's a city
Keeping up with the Kardashian
Buffy the vampire slayer
Angel 
The Circle USA säsong 2 & 3
To Hot To Handle säsong 1 & 2
Tareq Taylors matresa
The Singapore Grip
Solsidan säsong 1 (pallade inte mer)
The world's most amazing holiday rentals
Firefly lane
Never have I ever säsong 1 & 2 
Grace & Frankie säsong 7
Bachelor säsong 6
Sex education säsong 3
The Good Place
Veronica och den kinesiske miljonären
Parks and recreations
Cooking with Paris
Riverdale (tack för den Devi Vishwakumar)
Death to 2020
Death to 2021

Poddar

SWB Avelspodden
EsGAYpe From Reality
The Gayly Prophet
Kulturens ABC
Staden podcast
Buffering the Vampire Slayer
Fråga Agnes Wold
Sommar i P1
Ridsportpodden
Angel on Top

2 kommentarer:

  1. Så kul att du också uppskattar Rainbow Rowells böcker, håller med om att hon fått alldeles för lite uppmärksamhet! Det tar jag som ett tecken på att samla ihop boktips från din lista på böcker du läst:) (Hittade hit av en slump, från en länkning av Fru Efficient Badass till Frihetsmamman som i sin tur länkat till dig.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Alltså alla böckerna jag läst har inte varit bra böcker. Förutom Rowells böcker kan jag stark rekommendera Ålevangeliet, allt med Nesser (finns såklart bättre och sämre där) och Kevin Kwans böcker. Både Nesser och Kwan är såna man kan läsa flera gånger, med några års mellanrum.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...