fredag 31 december 2021

Summering av utgifter december

Sista månaden att redovisa! Det känns bra att inte behöva fläka ut sina utgifter på det här sättet mer, framförallt att slippa "försvara" vissa utgifter, som jag känt att jag behövt göra. Men nästa år blir det alltså ett sparår, och så jämför jag bara totalsumman varje månad och diskuterar lite allmänt kring vad som är skillnaden. :-)

Boende: 4238 kr. 

Mat: 4946 kr, varav utemat 931 kr, reko 786 kr. 

Bilen: 784 kr, varav bensin 784 kr. 

Hästarna: 12542 kr, varav "onödiga" kostnader 1219 kr. 

Hälsa: 452 kr. 

Nöje: 1518 kr.

Kläder: 1069 kr

Övrigt: 198 kr.

Sparande: 8100 kr. 

Totala utgifter december: 33847 kr. 

Kostnad för fölet: 57 kr.

En lite lägre matkostnad den här månaden, framförallt sticker utematen ut lite. Fast jag upplevt att jag ätit lika mycket ute som tidigare månader. Hm...

Skönt att bilen var billigare denna månad, bara en tankning som behövde göras. 

Hästarna är dyra den här månaden, men i summan ryms hela försäkringskostnaden på 7700 kr. Funderar starkt på att plocka bort Anettes försäkring så snart fölet är avvant, kanske blir det även så att jag tar bort Celines försäkring också... 

Kläder blev dyrt, men det var för att jag köpte ett par bh:ar så jag klarar mig hela 2022. ;-)

Extra stolt är jag över att jag kunde sätta över så mycket i sparande. 

Nu ska jag summera alla utgifter i ett inlägg, ifall någon är intresserad av snittkostnader över ett år. 

Gott Nytt År alla bloggläsare och låt oss hoppas att 2022 är ännu bättre än 2021 (tveksamt om det går att överträffa börsåret dock!). 

4 kommentarer:

  1. Gott nytt år!

    Får vi både mindre pandemielände och mindre uppgång på börsen under 2022 skulle jag fortfarande vara nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter som ett trevligt 2022. :-)

      Radera
  2. Gott nytt år, fina du! Jag känner att du måste ha en rätt bra lön som kan spara så pass mycket med en så utgiftstät månad som denna? Eller kommer det från din berömda skogsförsäljning? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger strax under medellönen för kvinnor. En del av sparandet denna månad var helt enkelt för att vissa utgifter kom efter decemberlönen dvs jag hade kvar mycket från novemberlönen. Men det är skönt att kunna fortsätta spara trots lite högre utgifter ibland!

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...