onsdag 22 december 2021

Skattesmäll

 Ja, det är roligt nästan jämt. Häromdagen fick jag besked från Skatteverket att de beräknat min inkomstskatt för 2022 (antar att de syftar på min enskilda firma?) och att jag ska betala över 130' i skatt under året. Det är alltså mer än vad jag fick in från skogen (inklusive momsen, som såklart Skatteverket ska ha). 

Jag begriper inte hur de räknat, men jag fattar att jag måste överklaga och visa att den inkomst jag hade inom firman 2021 definitivt inte kommer att dyka upp varje månad under 2022 (vilket är det enda räkneexempel som ger nån slags förklaring till skatten). 

Men det är så fruktansvärt trist att det ska behöva bli en massa merarbete och krångel av detta. Speciellt som jag ju var i kontakt med dem i samband med intäkterna för skogen och då var det ingen som nämnde att detta kunde hända. 

Full insyn i det hela, jag fick alltså ut 108' för skogen, varav momsen är ungefär 22'. Jag har för säkerhets skull (efter diskussion med just Skatteverket) satt undan över 50' för att ha till moms och skatt. 

Det sjuka i hela alltihopa är dock att jag skulle kunna betala hela deras förslag på inkomstskatt i ett enda svep, utan att känna av utgiften märkbart. Jag är så vansinnigt tacksam över att jag började spara pengar, så jag nu mest ser det här som ett litet irritationsmoment som kommer kräva lite av min tid och nån stackare på Skatteverket som ska kolla igenom allt och godkänna överklagandet. 

Jag längtar till den dagen jag knappt behöver ha att göra med Skatteverket (och ja, jag överväger definitivt att sälja min skog).

4 kommentarer:

  1. Du behöver inte överklaga. Det räcker med att lämna in en prelimär deklaration för 2022 där det framgår att du inte har motsvarande intäkter i enskild firma för 2022.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt skatteverket behöver jag iaf överklaga. Jäkla trassel.

      Radera
  2. ja se ovan det är bara att göra en preliminär deklaration för 2022. Ungefär som en jämkning

    SvaraRadera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...