tisdag 4 januari 2022

Ekonomisk trygghet

2021 var ett otroligt år för mina fonder. Jag hade en total utveckling under året på över 30 %. Det gjorde såklart att nettoförmögenheten ökade lavinartat, så jag redan i juli nådde 2 miljoner, vilket sedan backade tillbaka lite, men från november har värdet legat på över 2 miljoner konstant. 


Det har gjort nåt med mitt psyke. Jag trodde tidigare att jag kände mig trygg med att jag hade koll på ekonomin och tillräckligt sparat. Men nu är det som att det nått nya nivåer, så pass att jag börjat tänka på alla de möjligheter som pengarna ger, utan att jag för dens skull använder dem.

Jag pratade tex med en kompis om hur absurt det är att jag knappt har råd med en lägenhet i Uppsala. Trots att jag har bra lön och fast jobb. Tills det slog mig att jag lätt skulle kunna köpa en lägenhet för 3 miljoner (snabb koll på lägenheter med månadsavgift på 2500 kr ger vid handen att jag skulle kunna få en lägenhet på 58 kvm mitt i centrala stan), om jag lånar en miljon och tar resten från mina besparingar. 

Nu skulle jag såklart aldrig göra det, men bara känslan att jag kan, om behovet skulle uppstå, är fantastisk. 

Eller om bilen skulle paja eller nån häst bli väldigt sjuk. Pengar är inget problem längre. Visst, jag jobbar fortfarande och lär fortsätta med det i flera (många?) år framöver, men skulle jag vilja sluta jobba nu skulle jag klara mig i 6 ½ år utan att ändra någon levnadsstandard (samt såklart utan att räkna med någon tillväxt på pengarna under de åren, så egentligen kanske vi snackar 8-10 år?). 

Det är en sån enorm lättnad och trygghet, att inte behöva oroa sig längre. Nu kan jag oroa mig för andra saker, som att nån närstående blir sjuk eller dör, men skulle det tex behöva att jag är tjänstledig utan lön ett halvår för att stötta, så går det utan problem. 

Jag vet att jag skrivit om den här känslan tidigare i bloggen, men nu har den nått nya höjder och det är fantastiskt!

Jag önskar er alla där ute en god fortsättning på 2022 och att ni också ska få uppleva denna otroliga lättnad som pengar kan ge. <3

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra! Känner igen mig väldigt mycket under du skriver. :) /Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk bara vilka hisnande känslor det kommer att bli vid tre miljoner! :o

      Radera
  2. Bara att gratulera dig, likt de flesta, dom gjort ett väldigt bra börsår. Själv blev det vara +11%, vilket är katastrofalt dåligt i jämförelse med alla andra. Men det är iaf bättre än bankkonto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 11 % är verkligen superbra i jämförelse med bankkonto. Sen får du klura på vad som kan förbättras, kanske har du en taktik som lönar sig mer i längden än tråkmånsar som jag som bara har indexfonder. :-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...