fredag 27 augusti 2021

Slentrianmässiga dumheter

 Jag tänker inte sticka under stol med att jag gillar snabbmat. Ibland ser jag det som en belöning, tex när jag gjort något riktigt jobbigt, så svänger jag förbi donken på hemväg. 

Vanligtvis beställer jag ett meal, men senaste gångerna har det känts lite dumt att beställa dryck, då jag varit på väg in till kontoret där det finns riktigt gott vatten. Jag har dessutom lite halvsvårt att dricka läsk numera, jag tycker att det både är för sött och för mycket kolsyra.

Men av slentrian, nåt annat kan jag inte skylla på, har jag ändå fortsatt köpa ett meal.

Tills i förrgår, när jag fick ett ryck och beställde big mac, mellanpommes och en dipsås. Men ingen dryck. Personalen verkade lite förvirrad och frågade tre gånger om jag inte ville ha meal istället. Näpp. Inget sånt.

Här kommer det jobbiga. I staden jag nästan bor i kostar ett big mac-meal 84 kr med dipsås. Om man istället skippar drycken kostar det 60 kr.

Jag har alltså betalat 24 kr (!) för 3 dl läsk jag egentligen inte vill ha. Hur länge som helst. 

Just nu är jag så arg på mig själv att jag inte kan tänka klart. Men någonstans misstänker jag att det finns fler sådana här "dolda" dumheter som jag gör på ren slentrian. Jag lär återkomma när jag tänkt lite till.

Har du någon slentrianmässig dumhet som du kommit på och slutat med?

6 kommentarer:

  1. Har du mcdonald's app? Jag brukar sällan handla därifrån, men under reseintensiva perioder blir det en del stopp och det är faktiskt mycket billigare. Just nu i min app (vet inte om det skiljer sig) så kan man få big mac och mellan pommes (dvs ingen dryck) för 40, men sist jag handlade så kostade ett helt bigmac meal 39 kr. Om vi köper till oss själva kan vi i princip alltid få Minis mat på köpet. Burger King har något liknande, dock tror jag att det är mest köp två för halva priset. Har dock inte deras app för det är så sällan jag är där att jag de få gångerna laddar ner direkt istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooooh! Skaffar genast. Jag äter där lite för ofta (säg 2 gånger/månad), så billigare i appen låter smart. Men då kan man kanske inte köra drive throu?

      Radera
  2. Jag gillar inte pommes så jag brukar beställa bara burgare och dricka. Men där skiljer det inte många kronor mot ett meal konstigt nog. Så ibland blir jag dumsnål och köper ett meal för då får man mer för pengarna och så äter jag pommesen fast jag inte gillar dem för man kan ju inte slänga mat man har betalat för. Så dumt, så dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då tar du ju morötter eller äppelbitar om du gillar det, mycket smidig lösning enligt mig. ;-)

      Radera
    2. Nämen, det har jag ju inte ens tänkt på. Tack så mycket : )

      Radera
    3. Nu blev jag sugen på äppelklyftor... Måste nog palla äpplen från grannens träd.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...