onsdag 4 augusti 2021

Varför jag lever som jag gör

 I början av förra veckan kom jag hem efter några dagar hos mina föräldrar. Jag var trött och sliten, så först tänkte jag bara lägga mig i sängen och slösurfa. Jag älskar verkligen min säng (den första säng jag någonsin köpt, tidigare har jag fått gamla sängar från släktingar), men jag sa åt mig själv att jag faktiskt måste pussa på hästarna innan jag la mig platt. De hade ju inte sett mig på några dagar.

Så jag gick ut i deras hage (3 min promenad) och njöt av deras sällskap. Anette ville gosa lite (klia öronen) medan Celine var upprörd över att vi inte genast lämnade hagen och GJORDE NÅT. Hon har en medfödd skada som gör att hon egentligen inte håller för ridning, men några gånger/vecka kan vi mysrida i alla fall. Det är lite därför som jag råkat hamna i att det blir en häst till, för Anette är så pass gammal att hon också bör trappa ned på ridningen snart. Medan jag blir knäpp om jag inte får rida (alltså seriöst, ni som tränar regelbundet vet precis vad jag menar), så ny häst behövs.

Normalt brukar det vara så att det är billigare att köpa en häst än att föda upp själv (speciellt för mig som hyr in mina hästar), men nu är marknaden så knäpp pga covid-19 så det kommer att bli billigare även om det dyker upp några oväntade veterinärkostnader. 

Kikade på en av de största hästannonssidorna och en fölunge liknande min går loss på runt 90 000 kr. Helt sjukt! Jag räknar med att det blir ungefär 50 000 kr mitt föl kommer att kosta fram till att den skulle kunna säljas (vilket den alltså inte ska). Men jag lovar att återkomma med slutsumman (kommer ju sammanställa utgifter här i bloggen enbart fram till årsskiftet). 

Herregud, nu tappade jag tråden totalt. Det jag skulle skriva var ju att jag föll till föga och red Celine. Vi skrittade iväg längs en skogsstig, njöt av hallondoften (nådde inga bär från hästryggen, så jag får plocka lite senare) och bara landade i att vara hemma igen. 

Efter en halvtimmes tur kände jag mig pigg och redo att packa upp efter resan. Underbara hästar!

2 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt vad hästar kan ge energi, anledningen till att jag envist hållt fast i mitt dyra intresse. Jag har 15 min bilväg till stallet och när jag är trött efter en arbetsdag brukar mitt mål vara att bara åka ut dit... för när jag väl är där brukar energin återkomma och vips orkade jag rida också :-) Skulle jag råka vara supertrött (händer sällan) även när jag varit där en stund, då är det bara åka hem o sova.

    P.s Ja redovisa gärna kostnaden för fölet. Helt galna priser, är glad att jag inte ska köpa häst (eller hund).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag är en jobbig arbetsdag, så jag har bestämt mig för att lägga ribban på att ta mig upp i sadeln. Hade tänkt hoppa, men orkar verkligen inte bygga något idag. Så om det står hinder på banan redan (vilket det gör ibland), så hoppar vi de hindren. Kanske. Eller så skrittar vi bara en sväng. ;-)

      Ja hua! Tänk om man skulle köpa hund nu. Fruktansvärda priser! Eller katt, har en kompis som precis köpt en bondkatt för 3500 kr. Helt bisarrt!

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...