fredag 28 maj 2021

Vaccinerad

 Jahapp, då har jag fått min första spruta mot Covid-19. Det känns helt vansinnigt skönt, även om det inte ändrar så mycket i mitt liv just nu. 

Än så länge mår jag prima och jag hoppas verkligen att jag fortsätter må bra. 

Tydligen räknas jag som riskgrupp och när sköterskan som skulle vaccinera mig frågade vad jag hade för diagnos kunde jag inte säga. 

Astma? Men den är väl under kontroll, så länge jag är noga med medicinen (vilket jag såklart är, A-barn som jag är). 

Högt blodtryck? Nä, jag har aldrig haft högt blodtryck, bara tillfälligt när jag var sönderstressad. Visst fick jag medicin för det, men jag var tvungen att sluta eftersom jag fick såna problem med yrsel när jag inte var stressad längre. 

Fetma? Nja, tydligen ska gränsen gå vid 40 i BMI och trots att jag enligt en trevlig läkare för några år sedan fick epitetet "sjukligt fet" (då tänker jag inte precis på en person som springer tjejmilen (vilket jag gjorde ett par månader senare) utan snarare nån som behöver lyftkran för att lämna sängen), så har jag gissningsvis just nu ett BMI på 30-32. Jag väger mig inte längre, men jag har åtminstone ett normalt midjemått. 

Diabetes? Ja, det har jag säkert. Men något blodprov har jag inte tagit på ett par år (vår hälsovård på jobbet har slutat med sånt), så det finns inget i min journal om det.

Men eftersom jag tydligen räknas som riskgrupp, är jag väldigt glad över att jag isolerat mig så mycket som jag gjort. För jag visste inte att jag var riskgrupp. ;-)

Nu längtar jag tills det gått ett par veckor efter andra sprutan (slutet på juli) så jag kanske kan hälsa på någon vän. Eller åtminstone gå till frisören, mitt hår har blivit lite väl vilt senaste tiden...

Hur ser det ut för dig, har du blivit vaccinerad än eller åtminstone fått en tid för vaccinering?

Trevlig helg på er allihopa! <3

4 kommentarer:

  1. Grattis får man väl säga.

    Blev vaccinerad i förra veckan, också riskgrupp. Förmodligen för att jag spenderade några dagar på sjukhus i vintras.

    Har haft en del "roliga" bieffekter av vaccinet(pfizer) i form av en del problem med mina öron, uppstod knappt 2 dygn efter sprutan.
    Men nu en dryg vecka senare verkar allt fungera normalt igen, så när som på lite tinnitus jag inte haft tidigare.

    Det verkar i alla fall som om jag kommer vara helt färdigvaccinerad lagom till sommarsemestern =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, jobbigt med bieffekter. :-( Jag har tack och lov varit förskonad, men en bekant fick tydligen enorm trötthet efter en vecka, så jag kanske inte ska ropa hej riktigt än.

      Härligt ändå att kunna vara vaccinerad till semestern, så kanske man törs planera roligheter lite i alla fall. Jag ska nog åka till Skåne en sväng...

      Radera
  2. Skönt med 1a dosen oavsett anledning. Men du, det där med diabetes borde du väl kolla upp på din vårdcentral för säkerhets skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att jag ska inte väcka den björn som sover. Så länge jag äter hälsosamt och inte har några symptom på diabetes, så får det vara.

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...