Utbildad som jag är på bilskola (pappa är inte så bra på att lära ut, mamma är livrädd) så har jag alltid kört ekonomiskt. Det innebär att jag planerar min körning till att bli så bränslesnål som möjligt; jag accelererar långsamt uppåt och jag motorbromsar nedåt.
Men på senare tid har jag börjat ifrågasätta om det verkligen är ekonomisk bilkörning? För varenda bil jag haft sen jag fick mitt körkort har behövt byta bromsarna med viss regelbundenhet. Säg vart tredje till vart fjärde år. Ofta behövs bromsarna fram bytas ett år och bromsarna bak bytas året därpå. Så för mig känns det som att jag ständigt byter bromsarna och jag får hela tiden höra att jag "måste börja bromsa".
Sagt och gjort, nu i våras när jag servade bilen blev jag informerad om att bromsarna fram var fina (de byttes i höstas), men att bromsarna bak inte skulle gå igenom nån besiktningen utan behövde bytas (tänker byta de i början av hösten för att sprida ut utgifterna lite) snart. Så sen dess har jag bromsat istället för att motorbromsat och försökt lära om när jag behöver börja bromsa för att komma in i lagom hastighet i tex rondeller. Det har gått bra, men jag har såklart märkt att bränsleförbrukningen ökat.
Så hur tänker ni bilkunniga här? Är det mer ekonomiskt att aldrig bromsa eller är det mer ekonomiskt att slippa byta bromsarna hela tiden?
Gör som du gjorde förr men bromsa hårt då och då. Då masserar du bromsarna men fortsätter köra ekonomiskt.
SvaraRaderaJag har provat den metoden också, men den funkar inte så bra. Dels gäller det att man bromsar på "rätt" ställe och dels har jag en tendens att glömma bort att bromsa i några månader.
RaderaMen jag skulle iofs kunna testa att alltid bromsa innan första rondellen, men sen i övriga körning inte bromsa. Kanske funkar?
Man behöver inte köra som en biltjuv hela tiden. Som IGMR säger så räcker det med att bromsa hårt då och då så att bromsarna inte rostar eller fastnar någonstans. Framförallt bakbromsarna används väldigt lite om man kör försiktigt.
SvaraRaderaSen håller de ju inte i evighet ändå. De sitter ju väldigt utsatt och är svåra att rostskydda.
Nä, biltjuv kör jag inte som. Däremot bromsar jag med bromsarna istället för motorbromsar nu, vilket såklart gör att jag inte använder rörelseenergin optimalt.
RaderaNä, men mer än tre år borde väl ändå vara rimligt när det kommer till bromsar?
Oj, här får jag nog skämmas...Har typ inte ens tänkt på det, trots att jag varit med min dotter på körskolan och lyssnat på diskussioner om ekonomisk körning. Jag kör nog lite för hetsigt, och troligen inte så väldigt ekonomiskt heller. Men efter 25 år är det svårt att ändra på det tror jag...
SvaraRaderaHaha, du hade dött om du kört med mig... Det är låååång sträcka som det motorbromsas på och låååång sträcka som det accelereras på. Aldrig över 2000 varv på varvmätaren. ;-)
RaderaJag brukar skratta gott åt de som envisas med att köra om mig när jag håller på att accelerera (då måste jag ju tillfälligt hålla hastigheten också), för det slutar alltid med att jag är ikapp dem vid nåt rödljus eller nån rondell...