För några veckor sedan åkte jag på en rejäl nit. Det hela började med att jag bestämt mig för att hiva ut mina trista orkidéer till förmån för andra krukväxter (jag har egentligen bara ett fönster där det funkar med blommor, så det är lite konkurrens om utrymmet) och råkade nämna det i kommentatorsfältet i Fru EB:s blogg.
Jag fick då en kommentar från frun om att såklart köpa fejkblommor och en länk till en sida med fina orkidéer. Istället för att framhärda och hiva ut blommorna som inte längre gav mig nån glädje, så triggades min köpreflex igång och jag beställde några stänglar.
Direkt orderbekräftelsen kom (21 april) såg jag att det blivit fel (vilket jag såklart borde ha märkt redan innan pengarna drogs) och det på nåt vis smugit sig med en större, dyrare stängel förutom mina tre små. Så jag följde instruktionen och mailade tillbaka direkt att det blivit fel och att jag ville avboka hela beställningen istället.
23 april får jag svar om att det tyvärr inte går att avboka, eftersom paketet redan gått iväg. Så då svarar jag att det måste finnas returrätt och hur gör jag då?
26 april undrar därför kundtjänst om jag redan fått paketet. Varvid jag svarar nej, men jag vill avboka beställningen och gjorde det direkt, men ni var för långsamma för att svara, så paketet hann gå iväg.
27 april svarar då kundtjänst "Ja, det kan finnas förseningar i att svara [...] vi försöker svara så snabbt som möjligt, vilket tyvärr inte alltid lyckas". Men inget svar på min fråga om hur jag gör med retur. Jag mailar igen och upprepar min fråga, men förtydligar alternativen. Ska jag kanske inte ens hämta ut paketet utan bara låta det gå tillbaka?
Sen dess har jag inte hört nåt (mer än att paketet anlänt till utlämningsstället), trots att jag mailat igen 13 maj.
Så... Som jag ser det har jag två alternativ. Antingen biter jag i det sura äpplet, hämtar ut paketet som innehåller saker jag inte vill ha, till blommor jag vill bli av med, vilket kommer att göra att jag förr eller senare slänger sakerna (jag har gett upp att skänka bort saker, det blir aldrig av) eller så låter jag paketet gå tillbaka och se om det får företaget att vakna. Oavsett känns pengarna förbrukade.
Lärdom 1: Köp inte saker för att nån annan säger åt dig att göra det.
Lärdom 2: Köp inte från sidor du inte handlat från tidigare utan att noga kolla regelverken. Detta företag (Floristik24) är tyskt och därmed gäller tysk lag.
Det handlar förvisso bara om 317 kr, men det är min dumma köpreflex som mest gjort mig arg.
Har du gjort ett dumt felköp nyligen? Så får jag lite tröst i att jag inte är ensam...
Hur tycker du att jag ska göra med paketet?
Hej
SvaraRaderaGlöm inte kolla om du åker på en avgift om du inte hämtar ut paketet, vet att vissa firmor har det så. Då måste man hämta ut och sedan själv returnera...
Visst är det enklare att klicka hem en beställning än att behöva åka till en tråkig affär... men tyvärr blir det oftare fel också...
Mvh FBM
Jag har svårt att tänka mig att jag åker på en avgift då jag redan betalat för innehållet och det ju åker tillbaka.
RaderaMen det lutar väl åt att jag åker och hämtar de där blommorna. Suck...
Hade nock hämtat ut, tänkt "läropengar". Tid och energi är viktigt också :)
SvaraRaderaJa, extra irriterande är det att affären där jag hämtar ut är på ett ställe jag normalt aldrig åker förbi heller. :-S
Radera