onsdag 23 september 2020

Utdelning!

 I måndags fick jag utdelning. Blev förvirrad först, för jag begrep inte varifrån pengarna kom. Sen insåg jag att Xact högutdelande heter så just för att den delar ut pengar ibland. ;-)

Så en del av utdelningen (roligheter) gick in på vanliga kontot för att jag ska kunna ha lite skoj med hästarna för pengarna. Resten av utdelningen (sålda saker) gick in på "skattekontot" så jag slipper få magknip när det är dags att betala ISK-skatten nästa år. 

Vad brukar ni göra med utdelningen? Är det alltid återinvestera som gäller?

4 kommentarer:

  1. Hej, jasså du lägger undan lite under året för att sedan betala skatten början på nästa år? Sköter det inte sig själv på deklarationen? Eler handlar det om Mental Bokföring? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ISK, så jag får restskatt varje år. Då svider det mycket mindre om jag betalat in några hundralappar varje månad, istället för att behöva slänga ut hiskeliga 7000 kr på ett bräde. Så det är väl mental bokföring. ;-)

      Radera
  2. Återinvesterar alltid :) Ogillar också restskatt så förstår dig vad gäller skatten. Det är faktiskt en sak jag gillar särskilt med KF som jag har huvuddelen av mitt innehav i. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, slipper man det på KF? Hade nåt slags aktie- och fondkonto förut och när det började skattas på (fast det från början var 30 % av vinsten som skulle skattas vid en försäljning) så rev jag plåstret och flyttade allt till ISK. Men det var många år sen nu inser jag...

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...