tisdag 1 september 2020

Jag är en dålig bloggare

Jag läser bloggar och inspireras. Inser att jag är en dålig bloggare, men ni stackare som läser verkar ändå stå ut. Låt mig utveckla.

Jag kommer ofta på roliga inlägg/ämnen att skriva om. Men om jag inte skriver dessa direkt, så försvinner de iväg i glömskans tassemarker. Det är en ganska stor tröskel för mig att sätta mig ned (bara en sån sak), slå på datorn, logga in på gmail (som ungefär var tredje gång hävdar att den håller på med en uppdatering och inte kan ge mig tillgång till kontot), öppna upp blogspot och skriva min fantastiska (nåja) text.

Jag är dessutom helt värdelös på att ta bilder till bloggen, antingen egna (som då kräver att jag fotar med mobilen, mailar till mitt konto, laddar ned på datorn och sedan lägger upp på bloggen) eller framgooglade. Problemet där är ofta att jag vet vilken bild jag skulle vilja ha, men aldrig får till eller hittat.

Värst är det när jag läser andras bloggar och ser hur fint många dekorerat sin blogg eller gjort layouter kring specifika inlägg (med massor av länkar).

Men till sist blir min slutsats ändå densamma. Jag har inte en blogg för att synas på listor och få tusentals läsare (jag är fortfarande fascinerad över att mer än hundra personer faktiskt läser inlägg jag skriver), jag har inte blogg för att tjäna pengar eller komma "vidare" i mitt liv.

Jag har blogg för att jag ibland behöver få utlopp för mina tankar och möjlighet att dela min resa med fler som är nyfikna. Vem vet, den dag jag är fri kanske nån faktiskt läser bloggen från början och inspireras av att jag inte heller visste när jag skulle bli fri eller vad jag skulle göra i framtiden.

Bloggen får helt enkelt vara det ställe där jag inte strävar efter att vara perfekt. Där inläggen kommer när jag har både tid och lust att skriva och där jag (tyvärr) ibland slarvar med att svara på alla fina kommentarer.

Semestern rullar vidare och foten är bättre. Tack för alla tips, nu går jag ut och njuter av höstvädret!

Ps. Jag skulle vilja vara en duktig bloggare och be er om bloggtips, men jag har fortfarande kvar en lång lista på önskemål om inlägg från tidigare... En dag kanske jag betat av alla... ;-)

18 kommentarer:

  1. Jag fortsätter att "stå ut med" (hade jag känt dig hade det kommit mer ironi, men det är svårt att lägga ribban lagom till okända ;) din blogg och läser varje inlägg med spänning. Du skapar meningsfulla inlägg som tillsammans är en fortgående berättelse om din strävan och ditt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! <3 Jag är så glad för alla som läser och uppskattar mina inlägg, det är trots allt det viktiga.

      Radera
  2. Känner igen mig i dina tankar. Kan ibland tycka tröskeln är ännu högre eftersom jag vill arbeta med varje inlägg så att det ändå har en poäng, vilket jag ofta inser att det knappt har när jag närmar mig slutet...

    Har åtminstone lagt ner att jobba på språket och tolererar nu vissa fel och att det inte låter superbt alltid. Det var rätt skönt.

    Kommer fortsätta läsa din blogg så klart och uppskattar den mycket!

    /Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker dina inlägg är underbara (men jag är värdelös på att kommentera) och jag uppskattar verkligen hur öppet du skriver kring att det ibland inte blir sådär "perfekt". Tror det är nyttigt för oss att släppa på kraven ibland...

      Radera
  3. Tycker du är hård mot dig själv, du har en bra blogg.
    Det är livet som pågår nu som är det intressanta, dina tankar och funderingar. Inte hur bloggen ser ut med bilder och länkar.
    Jag kommer också fortsätta läsa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, med tanke på gensvaret på det här inlägget (som mest var tänkt som ett "jaja, jag skriver mest för mig själv ändå") så verkar det återigen vara ett utslag av perfektionism... Tack för din kommentar och att du läser. <3

      Radera
  4. Får vad man ut vad man önskar av sin blogg är man väl en ganska bra bloggare?

    Jag tycker dina inlägg brukar vara intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett annat sätt att se på det hela. Du har en poäng. :-) Jag ska verkligen försöka att fortsätta vara mig själv, så får de som vill läsa nåt annat (med fina bilder) leta sig vidare helt enkelt!

      Radera
  5. Jag uppskattar också dina inlägg och att du delar med dig av dina tankar! Tror också stenhårt på ideen om att inte vänta på det perfekta ämnet eller den perfekta bilden, utan att bara tuta och köra lite mer :) För personer med höga förväntningar på sig själva brukar det ändå bli mycket bra och vi läsare uppskattar mycket mer vad som verkligen skrivs och delas, än det där perfekta inlägget med perfekt design och perfekt bild som stannat på design-stadiet som vi tyvärr inte får se.
    Tack för att du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah... En klok poäng där. Jag har några bloggidéer i huvudet, ska se till att omvandla dem till inlägg. Ofta är det ju saker jag går och grubblar på, som nån läsare kanske har en lösning på (tex skaldjursfrossan). Guld med såna bra läsare som jag har!

      Radera
  6. Du är inte en dålig bloggare. Du är en bra bloggare, som gör inlägg lite oregelbundet :) Fortsätt att skriva, jag blir glad varje gång jag ser ett nytt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så himla snällt sagt. <3 Jag lovar fortsatta oregelbundna inlägg, med lite varierande ämnen. Känns som att jag är inne i en väldigt spännande period i mitt liv just nu, där jag inte riktigt vet var jag kommer landa nånstans.

      Radera
  7. Det är så lätt att ställa för höga krav på sig själv. Att ständigt skruva upp ambitionerna. Och därigenom sluta med bra och givande saker eller kanske inte ens börja. Din blogg är utmärkt bra som den är. Så länge du tycker det är givande så skriv vad du vill och när du vill.

    Jag är imponerad av att du får till så många inlägg om du måste dra igång en pc hemma varje gång. Om jag inte hade kunnat fixa allt med mobilen hade det blivit ännu färre inlägg på min blogg.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste precis ditt inlägg om det ätbara året och känner så igen mig! Det blir liksom allt eller inget lite för ofta, vi får försöka bättra oss bägge två med att vara nöjda med det som faktiskt blir av.

      Jag önskar att jag var så teknisk att jag kunde blogga från mobilen, men samtidigt skriver jag mycket fortare på datorn, så jag tänker att det jämnar ut sig. ;-)

      Radera
  8. Här är en till som gärna läser dina inlägg. Jag struntar i allt lull lull runt omkring. Det är vad du vill dela med dig av ditt liv i skrift som har betydelse. /Horsewood9

    SvaraRadera
  9. Tycker att du är en väldigt BRA bloggare :) Hälsn fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar jag bli en väldigt generad bloggare känner jag... ;-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...