fredag 18 september 2020

Dilemma kring saker

 Det går bra för mig att ha semester... Foten känns bättre, även om jag inte vågat mig på att springa än. Men jag lyckades, trots att jag knappt träffar några människor, skaffa mig en rejäl förkylning. Så jag har helt ärligt inte orkat öppna upp datorn för att skriva nåt, utan mest lyssnat på poddar och druckit honungsrom. Hick!

En sak jag funderat på, är hur man ska tänka kring att behålla gamla saker eller skaffa nya. Jag har två typiska exempel, som jag tänkte redovisa för. 

Sängkläder. Jag drömmer om att ha lite exklusivare sängkläder, gärna i mörkblått så det matchar mitt sovrum. Eftersom jag bara har två uppsättningar sängkläder, så blir det inte så dyrt heller. Problemet är att jag har sisådär tio uppsättningar sängkläder på mellanlagring hos mina föräldrar. Sängkläder som jag hade som barn och som fortfarande är fullt fungerande (tänk rosa och My Little Pony, ok?). Det tar emot min ekonomiska sida att köpa nytt när jag vet att jag inte behöver, samtidigt misstänker jag att jag kommer vara närmare åttio innan dessa är utslitna (med tanke på att jag hittills slitit ut två set sen jag flyttade hemifrån för tjugo år sedan). Köpa nytt eller stå ut? 

Mixerstav. För många år sedan köpte jag en mixerstav. Eftersom budgeten var tight även på den tiden, så blev det en med plasthölje. Den fungerar glatt fortfarande och så ofta mixar jag kanske inte. Men det känns inte bra i magen, speciellt inte som jag ofta mixar varma saker, dvs plasten avger kemikalier i maten jag äter. Köpa ny i rostfritt stål eller stå ut? 

Det senare exemplet gäller för övrigt en hel del i mitt kök, jag har både bunkar, redskap och formar i plast. För att inte tala om stekpannor och grytor med teflon... Fullt fungerande, men kanske inte så nyttigt. 

Ja, det fick bli mitt fredagsinlägg, önskar er alla en riktigt härlig helg!

14 kommentarer:

  1. Vissa saker ska man unna sig och njuta av, att krypa ner i sin säng med de perfekta sängkläderna är en sån sak. En bättre sömn är dessutom värt väldigt mycket och jag vill bo i ett hem där jag trivs med de sakerna som jag har inte bara att det är praktiskt/billigt/annat valfritt argument.
    Vad det gäller stavmixer skulle jag tänka samma sak där, nu använder jag stavmixern en hel del också (har en materiel dröm om stavmixern från bosch som kan vakuumpacka maten för längre hållbarhet). Vad det gäller övriga plastprylar i köket skulle jag byta allteftersom det slits om det inte är något som verkar vara i väldigt suspekt plast, typ vild shoppingspree på biltema.

    Använd nu helgen till att hitta de perfekta sängkläderna, använd dig av Kondos motto där att det måste ge glädje, glittra eller vad det nu är hon hänvisar till.

    Ha en trevlig helg!
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Lotta för ditt kloka svar! <3 Jag ska verkligen ta mig tid i helgen och klura på vad för sängkläder jag vill ha.

      Radera
  2. Vi köpte ny mixerstav på Tradera. Alltså den var ny i förpackning men antagligen en present som såldes. 250 pix för en kraftfull en i rostfritt och nypris 8-900 ish. Tips!

    Gällande sängkläder. Jag säger go for it. Vi har två uppsättningar med bättre sängkläder. De gånger det är dags för byte och inte fina set nummer två är tvättat blir det sura miner hos mig. Det är livskvalitet med sköna sängkläder. Våra är i linnetyg respektive bomull från AB Småland i Malmö (trevligt ställe).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så dålig på tradera, men såklart bör man kunna göra fynd där med. När nåt säljs i sin förpackning känns det verkligen inte som en begagnad vara. :-)

      Hm... Linne låter så himla strävt. Men det kanske är "fel" linne jag har känt på?

      Radera
  3. Tänker som de andra ovan:
    Sängkläder är en del av livskvalitén och för mig personligen (som länge gjorde som du) så känner jag att jag vill ha det trivsamt hemma.

    Och ang stavmixer så hade jag nog gjort som IGMR :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just att ha det trivsamt i nuet, det är så viktigt. Men jag är så hopplöst dålig på att handla till mig själv inser jag...

      Radera
  4. Sängkläderna hade jag också köpt. Jag har slitit ut alla gamla nu efter 25 år och kollade faktiskt på nya nu i veckan. Ekologiskt bomull och kvalitet. Mamma ska få köpa dem i julklapp till mig. Då blir hon glad och jag också. Jag har lite samma dilemma med handdukar som kanske inte riktigt är i mina färger även om de är ok, dock inte my little ponny. Glöm inte att skänka bort de som mellanlagras.

    Jag har behållit mina plastgrejer i köket men bytt allteftersom. När plastmixern gick sönder köpte jag en i rostfritt. Jag använder inte den dagligen så tyckte att det kändes onödigt ur ett miljöperspektiv att byta ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekologiskt bomull låter sådär extra mysigt på nåt vis. ;-) Självklart blir det bortskänkes med lagret från förr, det är på intet vis nåt fel på sängkläderna (förutom motiven då).

      Jag använder inte heller plastgrejer jätteofta, men varje gång jag gör, så känns det fel. Ska klura ett varv till om det kanske är dags att plastbanta.

      Radera
  5. Spontant i perspektivet av att dina hästafålar kostar typ 5 Lakan i månaden ;gör dig av med gamla sängkläder, släpp taget. Å andra sidan kanske du blir smetsnål när du ska "FIRA" att du vill ligga om nätterna i barndomens tyglinda och tänka att - hur bra har jag det inte nu som 50-åring. ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha, smetsnål. Det är precis vad jag är. ;-)

      Radera
  6. Det är väl klart att du ska använda de gamla lakanen, My Little Pony är ju gullig ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för att jag tar hem nån okänd på nattliga besök, men det känns ändå lite konstigt med såna sängkläder. ;-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...