onsdag 8 maj 2024

Förbereder mig för en ny matutmaning!

Jag tänkte att jag redan nu ska flagga för min nästa matutmaning. Den dröjer ända till juli månad, men då den kräver lite förberedelser (kanske mest mentalt?) tänkte jag att jag skulle berätta om den redan nu. Vore skoj om några andra hakar på också!

Jag kommer att utmana mig själv rejält. Som uppvuxen med älgkött som vardagsmat, är jag en rätt fantasilös köttätare. Jag äter fisk två gånger i veckan och en av mina maträtter jag gör regelbundet är vegetarisk ibland (stroganoff). Men oftast blir det köttfärs, grytor eller pastasåser med kött i.

Eftersom jag känner mig själv, så mjukstartar jag med vegetariskt (lakto-ovo) en vecka. Sen kommer jag köra två veckor veganskt (vilket blir den stora utmaningen) innan jag avslutar med en vecka vegetariskt igen. 

Kanske att jag trappar ner med en vecka utan kött men med fisk innan första vegetariska veckan, det blir nog passande mtp att jag alltid grillar på midsommar, så får det bli den stora frossan innan fastan. ;)

För den som inte har en kalender framför sig blir det alltså:

21/6 Midsommarafton med köttfrossa.

24-30/6 Inget kött, men fisk.

1-7/7 Vegetariskt.

8-21/7 Veganskt.

22-28/7 Vegetariskt.

29/7 Äta upp en hel falukorv?

Nån som är sugen på att haka på? 

4 kommentarer:

  1. Veganskt känns klurigt... Har en god pastarätt (olivolja, lök, tomat, spenat, vitlök och oliver) . Soppor funkar väl, men vad äter man till? Är van vid mackor med smör och ost.
    Jag kanske hakar på veganskt, resten av familjen lär inte göra det dock. Vi kanske försöker oss på mer vegetariskt, bara det är en utmaning för oss!

    SvaraRadera
  2. Intressant. Jag har försökt med liknande utmaningar tidigare, och det har aldrig gått särskilt bra. Det finns alltid nåt man blir lite för sugen på.

    Men när jag tänker efter så skulle ju en månad på chips, chilinötter och öl fungera =)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Tror inte jag kör samma veckor av semester-och logistiska skäl, men älskar idéen! Kanske börjar nästa vecka istället!

    Frihetsmamman

    SvaraRadera
  4. Ikväll blev det 8-10 portioner vegetarisk lasagne i största ugnsformen. Försöker lägga in veg med jämna mellanrum. Tycker det är gott, jag är ju en utpräglad allätare. Men veckor i sträck vet jag inte om jag skulle orka.

    SvaraRadera

Jag vill fortfarande ingenting...

Jag vet att det ser ut som jag är hyfsat aktiv ändå på bloggen, men sanningen är att det är gamla inlägg som publicerats senaste veckorna. J...