lördag 11 maj 2024

Minimalism i köket - sikta kakao

Jag borde kanske bli bättre på att använda etiketter på bloggen, så man hittar åt gamla inlägg. Men det kanske är ett projekt för framtiden. 

Vet att jag skrivit tidigare om att låta saker ha fler användningsområden än bara de självklara och här kommer ett till. 

Jag har ingen liten sil i mitt kök, jag har en stor som jag nån gång ibland kommer ihåg och använder till kokta grönsaker typ. Aldrig till pasta, där är det ju plättlätt att bara låta vattnet rinna av och hålla tillbaka pastan med pastasleven. 

Så när jag ska använda ingredienser som inte får klumpa sig enligt receptet, då använder jag faktiskt en teboll istället. Det går hur smidigt som helst och den rymmer en matsked ungefär. Precis lagom när man ska sikta lite i taget. 


Den här bilden tog jag fö i slutet av januari, då jag gjorde chokladglass och tänkte att jag skulle skriva detta inlägg. Man kan säga att det tog lite tid innan jag skrev det. ;)

Har du nåt tips på hur man kan använda saker till fler ändamål?


16 kommentarer:

  1. Jag har ingen speciell vattenkanna för blomvattning utan tar en tillbringare eller något annat istället. Har inte heller något diskställ, disken brukade bli stående där så länge och det såg så trist ut. Nu torkar jag den istället direkt. Frigör utrymme på diskbänken för annat och det ser inte så plottrigt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! :) Jag har min diskmaskin som diskställ, den sväljer väldigt mycket disk. Avskyr verkligen att ha saker på diskbänken!

      Radera
  2. Jag använder potatispressen för att pressa vattnet ur riven gurka till tzatziki, eller riven squash till plättar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så smart! / Therese

      Radera
    2. Åh, sicket bra tips! Tack!

      Radera
    3. Smart idé! Jag har dock ingen potatispress, så jag får klara mig ändå. Gör ofta potatismos, men en gaffel tycker jag fungerar bra då.

      Radera
  3. Polygrip för att få upp mindre lock som sitter som berget. Fungerade även för att klämma saften ur lime när jag hade armen i gips för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känner du till knivtricket när det är burkar med vakuum? Polygrip tror jag aldrig jag ägt nån tyvärr, för det där med lime lät väldigt bekvämt.

      Radera
  4. Rakblad för att städa ex ugnsluckan, bara skrapa bort smutsen. Man slipper gnuggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har iofs inga rakblad då jag inte rakar mig. Men nu blev jag påmind om att jag verkligen skulle behöva rengöra ugnen...

      Radera
  5. Toppen! Jag använder tekulan för att hålla kärnorna när jag kokar apelsinmarmelad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hänger jag inte med känner jag. Är inte kärnorna i apelsinen redan? Eller petar du ut dem och har ändå kvar dem när du kokar marmelad? Fyller de nån funktion för marmeladen som jag helt missat?

      Radera
  6. Tekulan använder jag även till kryddor i tex grytor. Polygripen har helt ersatt nötknäppare här hemma. Mycket mer effektiv.
    En kavel har jag aldrig ägt utan använder en flaska, tillbringare eller annat runt de få gånger som jag behöver kavla något (kanske ska tillägga att jag bakar endast under hot).
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just ja! Kryddor kan jag ha den till ibland också. Väldigt smidigt så man slipper bita i pepparkorn när man sen äter. På nötfronten är det bara pistagenötter jag äter och om deras skal inte är lite öppet så använder jag vitlökspressen. Men den är såklart alldeles för klen för tex valnötter.

      Jag vill minnas att jag bakade inför en skidresa (som inte blev av) nån gång 2007-2008. Lånade en kompis kök, därav minnet. Sen dess har jag inte bakat, så jag håller med om att en kavel är högst onödig. Flaska låter smart!

      Radera
  7. Jag trodde att alla använde tesilen (vi har en klassisk öppen "strut", lättare att fylla) till att sikta florsocker över diverse mjuka kakor. Och kaffefilter till att hålla i en toast (dvs ugnsgrillad smörgås med bla ost, om man inte har en smörgåsgrill).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen tesil här. Så mycket te dricker jag inte. Kanske fem gånger per år när jag känner mig frusen samt vid förkylning. Kaffefilter har jag inte, däremot har jag sett dem på tävling, då det är väldigt vanligt med toast på hästtävlingar. Verkligen smidigt!

      Radera

Tack för att ni kom!

Det blev en riktigt mysig picknick i Enköping, kanske aningens varmt, men det fungerade bra att sitta i skuggan.  Som vanligt när FIRE-perso...