måndag 20 maj 2024

Utgifter för april

Som jag nämnt tidigare, april blev en helt galen månad ekonomiskt. Skäms för siffrorna... Edit: siffrorna inom parantes hänvisar som vanligt till samma månad 2022. 

Boende: 10785 kr (3753 kr).

Mat: 5294 kr (4521 kr).

Bilen: 6957 kr (799 kr).

Hästarna: 16957 kr (11037 kr).

Hälsa: 1743 kr (3299 kr).

Nöje: 0 kr (497 kr).

Kläder: 2100 kr (998 kr).

Övrigt: 5304 kr (32 kr). 

Sparande: 500 kr (16083 kr). 

Kläder är egentligen årets skor som jag köpt, jag "äter" skor så det går åt ett par per år. Under övrigt hittar vi årets restskatt men även en del presenter till kollegor. Vår fantastiska chef har slutat (har jag nämnt det?) vilket gjort att flera valt att lämna företaget, så avtackningarna avlöser varandra. 

Jag begriper inte riktigt varför hästarna blev så dyra denna månad, visst blev det kostnader för både maskmedel, släpförsäkring och mineraler, men det ser liksom ut som att jag haft en massa konstigt för mig. Hovslagarbesök blev det förvisso också, men mest är det många småutgifter som råkade komma samtidigt.

Ja, det var april. Nu är vi mer än halvvägs igenom maj och det ser ut att bli en något mer vettigt månad.  

8 kommentarer:

  1. hänger inte med din inkomst - i mars var det ungeför 40 tusen och nu runt 50 tusen (om man lägger i hop alla poster inkl sparande)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med inkomst, menar du lön? Tror jag skrivit tidigare att jag får ut runt 28-29 varje månad. Med den nya, något fåniga löneökningen tror jag att jag kanske kommer upp i 30. Däremot får jag ibland ersättning (som jag nämnt tidigare) för tex mediciner och likaså tar jag ibland ut avkastning från vissa fondsparanden. I april blev tex restskatten betald med sparande från tidigare år som skulle gå till just skatten.

      Radera
    2. ok tack - jag menade bara att jag såg att du sparade någonting (500) så antog att du betalade allting med inkomst som kom in just då under månaden och plussade ihop det till 50' men nu förstår jag att det är andra källor också tack

      Radera
    3. Ja, egentligen är ju hela den här summeringen mest för mig själv. Det blir ju lite knepigt då ingen riktigt vet vad jag har kvar på kontot från förra månaden tex. Likaså är det mycket som jag betalar med kreditkort, som redovisas här en månad, men som jag de facto betalar i ett svep en annan månad. April är dessutom ännu mer missvisade, då vi fick bonus från jobbet på den löneutbetalningen. :)

      Radera
  2. Förstår inte heller. Hur kan boendet mer än dubblas, nästan tredubblas från en månad till en annan? Ny bostad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inom parentes var väl 2022 års siffror? Eller hur menar du att den dubblats?

      Frihetsmamman

      Radera
    2. 2023 t.o.m ;)

      Radera
    3. Jag gör en justering i inlägget. Har tidigare månader varit noga med att skriva att summan inom parantes är från 2022, då jag inte summerade 2023. När det gäller boendet så bodde jag i en liten dragig stuga ute i obygden 2022, medan jag numera har bostadsrätt med förvisso lägre månadsavgift än hyran var 2022, men lån och amortering som höjer upp det hela. Sen betalar jag även av för balkonginglasningen på denna post.

      Tack frihetsmamman för att du har lite koll på vad jag skrivit tidigare. <3

      Radera

Tack för att ni kom!

Det blev en riktigt mysig picknick i Enköping, kanske aningens varmt, men det fungerade bra att sitta i skuggan.  Som vanligt när FIRE-perso...