måndag 30 oktober 2023

Fru EB:s kokbok - recept 1

För er som missat det så har Fru EB gett ut en kokbok. Eftersom jag vill försöka äta mer vegetariskt, så lånade jag den på biblioteket och har noga gått igenom alla recepten. Det är sju dagars middag i sex veckor, dvs 42 recept + lite för- och efterrätter. 

Av dessa är det nio maträtter som föll mig i smaken, vilket säger en del om min matproblematik. Men sånt är livet, jag har iaf blivit bättre på att faktiskt äta, så det får ses som ett framsteg. 

Tänkte att jag skulle prova alla nio recepten och recensera här i bloggen allt eftersom. Det lär ta många veckor, då jag inte har utrymme i frysen (eller för den delen matlådor) för att prova en ny maträtt varje vecka. 

Så idag kommer första maträtten; palak paneer med halloumi. 


Först och främst blev det vansinnigt mycket disk efter den här maträtten. För en person som diskar för hand blir det onödigt med tre olika kastruller/stekpannor på spisen. För att inte tala om att jag bara har en stekspade (som användes i grytan) och jag därför fick ha min smörkniv till att steka halloumin. 

Man behöver inte börja med riset förrän punkt 4, om man som mig har induktionshäll. Då blir riset klart (jag kokar 13 min) lagom till att grytan puttrat färdigt. 

Salta och peppra efter att du tillsatt halloumin, då osten i sig själv är ganska salt. 

Tidsmässigt tog det mig 75 min att tillaga, men då gjorde jag många saker samtidigt som det tillagades på spisen, så jag skulle räkna med upp till 90 min för den som inte är så van i köket. 

Jag var snål och tog den billigaste frysta spenaten, vilket visade sig vara hackad. Kanske att det förstörde en del av effekten av spenaten, nu blev det små löv av grönt bara. 

Den var helt okej att äta, men smakade inte jättemycket. Med fem portioner blev det fyra i frysen till kommande veckor och jag kommer inte laga den här rätten igen. 

Den får tre av fem tallrikar

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte det var extra roligt att läsa om problemet med för få köksprylar och mycket disk. Som småbarnsmamma hade jag inte kommit på att det kan vara ett problem. Bra jobbat iaf!

    Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i ärlighetens namn riktar sig ju inte boken till minimalister i köket, utan till just till familjer med kanske lite kräsna barn. :-)

      Radera
  2. Jag lagar ganska ofta palak paneer och förenklar matlagningen genom att inte steka halloumin. Funkar fint att skära halloumin i kuber och slänga den direkt i grytan och låta den koka med några minuter. Dessutom får man alltid krydda dubbelt upp jämfört med receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, se där. Ett proffs på indisk mat. :-) Jag har ju ganska mycket kryddning kvar, så jag kanske snor ihop den här en gång till när jag är klar med alla de andra recepten. Det lär dock dröja många månader, har inte ens börjat fundera på nästa recept. Men den doftar iaf ljuvligt när man tillagar den.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...