onsdag 18 oktober 2023

Hjulen på bussen de går runt, runt, runt

Ja, jag har medvetet låtit bli att rapportera utgifterna för september. Det blev alldeles för mycket minus iom flytten. Men jag kämpar på åtminstone. Den här månaden ska jag till tandläkaren och göra om två lagningar, dessutom finns misstanke om att den ena lagningen döljer ett litet hål på tanden bredvid. Kul, kul... Visste ni förresten att den genomsnittliga lagningen håller i två år? Mina har förvisso hållit längre, men se för bövelen till att borsta tänderna och använd tandtråd (tandtråd innan borstning, ok?) så ni sparar in några kronor där också. 

Nåja, nu var det inte tänder jag skulle skriva om, utan buss. För som ett led i mitt deep year åker jag en massa buss numera. Bilen måste parkeras en bra bit bort från där jag bor och enda sättet att ta sig dit (förutom att gå sisådär 45 min) är att åka buss. Efter att ha räknat lite på det (behöver använda bilen i snitt 4 gånger/vecka) blev det billigast att lösa månadskort. Vilket gör att jag har obegränsat med resor på bussen inom Uppland. 

Så det har lett till att så fort jag ska nånstans dit det går en buss, så tar jag bussen före bilen. Jag har senaste månaderna åkt buss till biblioteket, för att hälsa på Minna (hej!), för att träffa min grupp med anonyma asociala autister (även känt som mitt kompisgäng), för att träffa läkaren (äntligen verkar medicinen fungera!), för att träffa tandläkaren (dyrt blir det ändå) och givetvis för att åka till mitt jobb. Som många av er vet jobbar jag hemifrån en stor del av min tid, men ibland måste jag in till kontoret och det fungerar utmärkt med bussen. 

Ja, det tar mycket längre tid än om jag skulle använda bilen. Men samtidigt måste jag erkänna för mig själv att det mesta jag gör när jag är hemma är saker på min mobil. Youtube är en stor favorit, likaså att läsa i biblio-appen. Det kan jag precis lika gärna göra på bussen, så jag vet faktiskt inte om jag "förlorar" särskilt mycket tid egentligen. 

Nu är nästa steg att spara in pengar genom att säga upp parkeringsplatsen och ställa bilen på jobbet istället, men det tar emot då bussen närmast jobbet inte går så ofta på kväller och helger. Bekvämlighet eller sparad krona... Den som lever får se. 

Åker du buss eller bil?


15 kommentarer:

  1. Cykel, så klart ;) Tar buss eller tåg om det blir en längre resa där cykel är mer eller mindre farligt: hej landsväg!

    Utgiftsmässigt hamnar jag i en tung månad. Men man behöver nya glasögon om man är en trafikfara på cykel (säkert ännu mer med bil!) med de glasögon man har.

    Hoppas det går bättre att hålla i slantarna framöver! /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog inte med cykel då jag tänkte lite längre sträckor. :-)

      Usch för utgifter. Men glasögon låter ändå lite som tandläkaren, sånt där som man behöver lägga pengar på även om man inte vill.

      Radera
  2. Bilen används på fritiden då vi fortfarande har aktiva barn som behöver skjutsas till tävlingar kl 08:00 söndagsmorgon i en helt annan del av stan. Det kanske går kollektivtrafik dit, men inte rakaste vägen. Och för att vara framme kl 08:00 en söndagsmorgon så startar jag hellre 20 minuter innan med bil än tre(!) timmar med buss/tåg/tunnelbana/spårvagn. Kollektivtrafiken är ok i Stockholm, förutsatt att man ska in till centrum och inte ut längs en annan av "ekrarna".
    Sena kvällar en bit bort så kan jag också hämta så att barnet slipper gå igenom ghettot mellan träningshall och tågstation.
    Men nu har äldsta barnet körkort så det är mycket paybacktime! :-) Skjuts av både syskon, föräldrar men även mor- och farföräldrar ingår i uppgifterna för den färske körkortsinnehavaren.

    När vi hade obligatorisk fysisk närvaro på kontoret så åkte jag ofta kollektivt på vinterhalvåret. Med månadskort. På sommarhalvåret (som slutar med första frosten för mig) så blir det blandat cykel eller kollektivt. Nu köper jag lösa biljetter de få gånger jag åker. Men kollar noga om det blir en vecka eller två med mycket åkande för då blir det billigare med månadskort.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr funkar ju inte bussen alla gånger. Jag måste ju tex ha bil för att ta mig till stallet, närmaste busshållplats är nån mil bort. :-(

      Men skönt att äldsta tagit körkort (och grattis, det verkar supersvårt numera) och förmodligen fortfarande gillar känslan av att köra bara för att köra.

      Radera
  3. Bekvämlighet får man betala för ibland. Tid eller pengar.
    Akta för P-bot hos arbetsgivare om du lämnar bilen där längre perioder. Här får man p-bot efter en helg.

    Största vinsten med bil , är att slippa paniken när pendeltåget är fullt, vilket händer ganska ofta nu här i Stockholm. Får lätt panik när man är en sardin inklämnd i ett hörn på pendeltåget. Tar konsekvensen och betalar mig frihet för bil. Även om det är köer, så har man inte andra i ansiktet.

    Pandan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, ingen p-bot hos arbetsgivaren. De är rätt juste då det finns en del utrymme för parkering. Men det blir väldigt mycket längre att åka tyvärr, så det är mest det som får mig att tveka. 10 min eller 40 min enkel väg är stor skillnad.

      Usch, nu fick jag flashback till tiden som stockholmsresenär. Avskyr verkligen att stå ihoppackad med en drös okända.

      Radera
  4. Cykel + kollektivtrafik och jag är så nöjd med det. Jag får röra mig,slipper köra och det är ekonomiskt. Sambon har en bil (enbart hans) som jag åker i en gång varannan månad typ. Den bilen står parkerad 99.9%av tiden. Dyr parkering och totalt onödig. Men den ska stå där enligt honom. Och då får han betala också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag undrar hur många bilar som verkligen används mer än nån gång ibland... Men du får se det som att sambon har en hobby. ;-)

      Radera
  5. För mig har det blivit ovanligt mycket bil den senaste tiden eftersom hushållets omständigheter, färdvägar och rutiner därmed förändrats. Innan det har jag cyklat till 90% året runt och känner faktiskt att det är något jag skulle vilja återuppta.

    Vardagsmotionen är inte att förakta och man får den ju på köpet utan att behöva tidsplanera för den. Min arbetsplats är på så pass nära håll att tidsvinsten (om det inte är 30 cm nysnö) är nästan försumbar mellan bil/cykel. Det rör sig om några minuter.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att ta buss och tåg i Stockholm - var en riktig bilmänniska förut men har ångrat det nästan ingenting sedan jag avskaffade den för 5 år sedan - trots tre barn i olika åldrar mellan 5 och 16 som gör aktivitet osv

    SvaraRadera
  7. Jag cyklar. Överallt i princip. Skulle aldrig fixa att bostad och jobb låg så långt ifrån varandra att man inte kan cykla.

    SvaraRadera
  8. Bor i stad och sålde bilen för några år sedan. Saknar den lite ca 2-3 ggr om året när jag ska iväg till något mer avlägset ställe men sett till sparad krona är det fantastiskt. Kollektivtrafiken fungerar bättre än jag kunde tro mycket tack vare alla appar som gör det smidigt även när du åker till andra städer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apparna är verkligen fantastiska! Att slippa klura ut var nånstans det är bäst att byta buss inne i Uppsala tex, bara knappa in i appen start och mål så får man svaret. :-)

      Radera
  9. Näää den genomsnittliga lagningen håller ca 8-10 år men många håller bra mycket längre än så :) /tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. What? Min tandläkare kör med skrämselpropaganda... Men skönt att veta att jag iaf slipper laga dessa hål på ganska många år framöver.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...