onsdag 22 februari 2023

Första tiden i nya lägenheten

Nu har jag bott i lägenheten i drygt två veckor. Jag stormtrivs, trots att det är kaos för allt är inte färdigflyttat än och jag har inte haft tid att sätta upp bokhyllor eller gå iväg till förrådet med saker som ska vara i förrådet (har inte haft ett förråd sen 2016 så det är ovant). 

Mina grannar är i stort sett helt tysta, vilket är tacksamt. Eller så är det för att jag mest är hemma dagtid och hos hästarna kvällstid. 

Det finns några inköp jag måste göra (lampor...) men jag drar på det in i det längsta, för det fungerar ju hyfsat bra som det är. 

Det enda tråkiga är såklart att jag inte kan gå ut till hästarna flera gånger/dag, men jag märker att jag faktiskt mår bättre av att ha lite tydligare uppdelning mellan hem och stall. Framförallt har jag slutat ställa upp så förbaskat för andra hästägare, när det "kör ihop sig" för dem titt som tätt och jag ska fixa nåt med deras hästar. Nu har jag sagt "tyvärr, jag är inte i stallet" några gånger och de har redan slutat höra av sig lika ofta. Hehe...

I lägenheten ingår det varmvatten och värme (vilket tyvärr inte är så varmt som jag vill ha det, men tills vidare står jag ut), vilket får mig att dra slutsatsen att det fortfarande blir billigare att handdiska än att använda diskmaskin. För diskmaskinen drar ju el som jag betalar. Så diskmaskinen används tills vidare som diskställ, vilket är väldigt smidigt då den lilla arbetsytan i köket kvarstår. 

Ja, det var en liten rapport från mig. Längtar ihjäl mig till våren så jag får njuta av min balkong. Kanske ska jag till och med våga mig på att köpa ett par blomlådor?

4 kommentarer:

  1. Om vattnet är ljummet ska du tala med fastighetsägaren/föreningen för det finns krav (från något håll) att varmvattnet ska ha en viss temperatur, annars kan man få legionärssjukan. Grattis till nytt boende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte vattnet. Värmen. Det är bara 21 grader inne. Vilket jag tror räknas som normalt, men eftersom jag är van vid (och mår bra av 24 grader) så fryser jag. Men snart kommer förhoppningsvis våren. ;-)

      Radera
  2. Skönt du kommit in i nya lägenheten! Som jag har förstått det så är hus byggda efter typ 2000 välisolerade, så jag kommer välja bort allt byggt mellan 60-talet och 2000 när jag byter ner mig. Fast jag vill bo högst upp med balkong och hiss. I Uppsala.
    Så vi får väl se om jag hittar något som passar.
    (Ibland vill jag bo litet, ibland större, men det ska vara med kök i eget rum, inte integrerat med vardagsrummet.) /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort nån säger högst upp med hiss tänker jag på när det blir strömavbrott eller hissen är trasig... Haha, jag är så lat. ;-) Men det där ofoget med att ha öppen planlösning till köket och kalla det för vardagsrum tycker jag är väldigt irriterande. Plötsligt blir 2:or till 3:or och 3:or till 4:or. Suck... Hoppas du hittar ditt drömboende!

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...