torsdag 2 mars 2023

Det bara flödar ut pengar

Just nu är det inte skoj att ha en blogg om sparande, för det sista jag gör är att spara. Alltså, jag vet att amortering är som ett sparande, men det känns inte precis så nu. Allt med lägenheten blev dyrare än jag tänkt mig (och räknat på), för det var en massa kostnader som ingen nämnde innan. Även om jag flyttade själv (med hjälp av snäll kompis) så är det avgifter för att man tar lån, avgifter för att man blir medlem i bostadsföreningen och givetvis även dubbla hyror och annat smått och gott. Nu har det även blivit så att jag pga lång kö till föreningens parkering (som enligt mäklaren var ett halvårs kö, enligt styrelsen åtminstone två år och enligt en granne mer än tre år) fått parkera på ett dyrare ställe än jag tänkt mig och det kostar såklart ännu mer pengar. 

Jag har försökt spara in pengar genom att åka buss till stallet, men det blir ohållbart när det tar 45 min med bil och 90 min med buss. Jag vill ju lägga den tiden på mina hästar, inte på att sitta och stirra ut genom ett bussfönster. 

Som grädde på moset höjs förmodligen räntan på lånet snart (har bara bundit tre månader) och så har styrelsen aviserat att de måste höja avgiften om ett par månader också. Skoj, skoj. 

Jag går för tillfället back och tar pengar från min buffert. När den är slut så tänker jag sälja mina sista aktier och sen. Ja, sen får jag börja sälja fonder. Det känns inte roligt öht, men jag vet samtidigt att hade jag inte flyttat, så hade jag fått göra precis samma sak, men utan att jag ägt mitt boende.

Så just nu känns det inte så roligt med nåt, måtte våren komma tidigt så åtminstone det kan göra mig glad. 

2 kommentarer:

  1. Hang on in there - eller som någon sa "om du går genom ett helvete; fortsätt att gå, stanna inte kvar där ;) Snart betalar du inte dubbla hyror vilket lättar upp ekonomin och även om kommande två veckor blir kalla här runt Uppsala så är våren på väg. Ja, det är ett löfte :)

    SvaraRadera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...