fredag 10 mars 2023

Slakta ISK eller slakta häst?

Ja, jag önskar att rubriken var lite tillspetsad, men det är den inte. Jag har satt mig ned och räknat på alla ökade kostnader som blivit sista tiden. Inte alla extrakostnader i samband med flytten, utan hur pass mycket det kommer att kosta när allt sånt lugnat sig. När det som ska betalas är månadsavgift (som ska höjas, därav att jag började räkna), ränta (som också ska höjas), amortering, bensinkostnad (som också ökat sen jag räknade sist) och stallhyra (som förvisso inte höjts (än..) mer, men där Daisy börjat kosta pengar, så det numera är 8400 kr istället för 5600 kr). Noterar även att när jag räknade på att ha tre hästar igen, betalade jag 4000 kr i stallhyra för två hästar. Det har hänt en del på två år. :-(

Så verkligheten är ikapp mig och de dystra siffrorna stirrar mig rakt i ögonen. Antingen slaktar jag ISK eller så slaktar jag Celine. Hon har varit lite halvknackig hela hösten och till sist orkade jag inte med eländet längre (i kombination med annat elände i familjen) utan lät henne vara söt hagprydnad tills jag orkade med mer. Detta tills har hittills inte inträffat, eftersom en flytt kom emellan, men jag ska endera dagen sätta igång henne igen. Känns hon fortfarande lika knepig (hon är alltså inte halt eller nåt, det är bara min magkänsla som protesterar) så blir det veterinärkoll. 

Sen beror det på vad veterinären säger. Förnuftet säger såklart att jag inte kan slakta ISK:n, men hjärtat säger att jag för sjutton inte kan slakta en frisk häst. Så vi får se. Men om jag fortsätter på den här vägen, med tre hästar som kostar pengar, så kommer jag behöva ta ut pengar från ISK varje månad för att betala räkningar. 

Å ena sidan är det inget jag vill, jag vill spara pengar så jag en dag kan gå i pension, gärna långt innan jag är 65 år. Å andra sidan kan jag enligt 4 %-regeln ta ut 6000 kr från min ISK varje månad utan att kapitalet minskar. 

Jag vet som sagt inte vilken väg jag kommer att ta, men jag ville vara öppen med vad som händer i mitt liv och hur tankegångarna går. Min mamma är klok som alltid och påpekar att det kanske var för just den här situationen som jag sparat så mycket tidigare. Att mina FU-pengar kanske främst handlar om att kunna ha kvar tre hästar, även om två av dem inte går att rida på (alltså om veterinären hittar något allvarligt fel på Celine). 

Ja, det var dagens dystra inlägg. Har ni andra något peppande att komma med som hjälp? 

16 kommentarer:

  1. Jobbigt läge! Minns en överläkare som sa till mig: "tycker du det är kul att elda upp tusenlappar och behöva gå extrajourer varje helg, gör som jag och köp en häst till ditt barn. Men jag är inte bitter!"
    Tre hästar låter mycket.
    Jag har själv behövt säga hejdå till en hund pga främst tidsbrist med flera barn och jobb.. jobbigt, men underlättade att han övertogs och inte avlivades, har träffat honom sen dess och han har det bra. Men dömer verkligen ingen som landar i avlivning för sitt djur, man måste ju göra det som funkar för sitt eget liv och de flesta äter ju ändå industriellt uppfödda djur, vilket jag ser som ett större problem för djurens välmående i vårt samhälle. Lycka till i dina funderingar!
    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tre hästar är mycket. Även om det en gång i tiden fanns en plan med att det skulle bli tre. Trodde ju då att Celine inte skulle leva så länge till och jag därmed behövde passa på att skaffa en ny ridhäst (dvs Daisy) så jag hade två. Nu är Celine bättre än hon var då, så nu vet i sjutton hur jag ska göra.

      Radera
  2. Om hon har nån stam/resultat. Kanske går att låna ut henne som sällskap eller avel om det är så att ev skador inte är ärftliga.
    Kanske inte blir av med alla kostnader på henne, men kanske slipper stallhyran och hovvården i alla fall
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke! Hon är dock en väldigt knepig individ, så det är nog bara jag som skulle stå ut med henne. Avel går bort pga temperamentet...

      Radera
  3. Svårt! Håller inte riktig med "Förnuftet säger såklart att jag inte kan slakta ISK:n" Jag tycker inte det är så klart på den punkten och skulle själv nog ta ifrån den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar mest att tanken med ISK var ju att den skulle tas av när jag slutar jobba, inte för att jag har lyxproblem samtidigt som jag jobbar. :-(

      Radera
  4. Så länge du tar ut mindre än 6000 kr/mån från ditt ISK så ökar ju fortfarande ditt nettosparande. Inte så tokigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hänger inte riktigt med på hur du räknar här...

      Radera
  5. Tuff sits och verkligen mitt livs stora läxa. Hade inte fattat förrän ifjol hur snabbt kalkyler kan falla, precis som för dig och kanske främst stallhyran.

    Jag vet ärligt inte hur jag skulle gjort. Vet hur kära ens djur är en men samtidigt också den där känslan av att ha ett gammalt djur som ofta blir sjukt och inte lever som jag tror den skulle vilja.

    Sen är det ju precis som du säger tufft att ha ett liv som inte går ihop. Jag tror inte jag skulle fixa det i nuläget trots att sparandet inte är ett självändamål. Visst om jag back under bestämd period som tre års studier eller en föräldraledighet, men på obestämd tid skulle nog kännas lite för mycket lyxfällan för mig.

    Hoppas du landar någonstans och att du blir positivt överraskad av dina konstnader. /frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite sugen på att göra ett inlägg kring hur mina kostnader för boende och häst ändrats genom åren, men sen blev jag bara deprimerad. 2015 när jag började min FIRE-resa kostade fyra hästar och mitt boende ungefär 4000 kr/månad. Nu ligger jag på 14200 kr/månad istället. En rätt saftig skillnad, även om jag också ökat lönen med ganska många tusenlappar också.

      Vi har precis fått veta att det blir bonus i år med (lite osäkert pga sviktande siffror) så de pengarna kommer gå raka vägen till hästkostnaderna. Så blir det iaf en liten lättnad några månader.

      Radera
  6. Baksidan med höga kostnader för hästarna är att det inte bara tär på det ekonomiska kontot utan främst kostar så otroligt mkt på glädjekontot. Det ligger hela tiden och skaver och gör att den där genuina glädjen att vara med hästarna påverkas. Man sparar in på det man egentligen vill göra; rida för tränare, åka på kurs osv. och får istället lägga energi på att räkna på de ekonomiska konsekvenserna av vinterskoning och sönderbitna täcken när marginalerna minskar.

    Jag ser på mina 2 inackorderingar som visserligen har låg boxhyra, men andra höga självvalda omkostnader för hästarna, att de pga den trötthet som det ger, på något sätt får 1000 anledningar att inte rida./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressant reflektion! Det är lite så jag känner nu med, jag har två hästar som inte går att rida (Celine pga att jag inte orkar sätta igång och se om hon är fräsch och Daisy för hon är bebis) och en jag knappt orkar rida för att det tar så mycket energi att fixa med allt i stallet och oroa mig för ekonomin. Suck. Jag hoppas att våren kan lösa lite problem åtminstone.

      Radera
  7. Du kanske kan ta in en eller flera medryttare på någon av hästarna och samtidigt få lite betalt för det. Eller är det bara ett Stockholms fenomen att medryttare betalar för att hjälpa till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra idé. Tyvärr fungerar det inte för mig (men kanske för nån annan?) då den enda ridbara hästen i dagsläget är Anette och hon mår fysiskt och psykiskt bäst av att bara ridas sporadiskt, så de passen vill såklart jag njuta av. Herregud, jag hör ju själv hur galet det här låter...

      Radera
  8. Hej!

    Du skrev; "Å ena sidan är det inget jag vill, jag vill spara pengar så jag en dag kan gå i pension, gärna långt innan jag är 65 år. Å andra sidan kan jag enligt 4 %-regeln ta ut 6000 kr från min ISK varje månad utan att kapitalet minskar. "

    Det är inte sant. Betänk dels vad du investerat i (global/svensk marknad?) och att studien gjordes på den amerikanska marknaden. Studien byggde också på att pengarna inte skulle ta slut över en planerad tidsperiod, inte att kapitalet skulle bevaras för evigt.

    Viktiga skillnader att ha i åtanke i dina framtida planer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Positivt. ;-) Jag tänker att jag märker långt innan jag ska pensionera mig ifall det finns pengar kvar eller inte.

      Radera

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet p...