onsdag 8 mars 2023

Redan fyra år!

Jag höll på att missa bloggens årsdag. De här inläggen är ju mest roliga för mig, som kan gå tillbaka och se vad som hände tidigare år och jämföra lite. Men kanske nån annan också tycker att det är kul att läsa?

Det har hänt massor sedan förra årsdagen. Framförallt har jag tagit ut en rejäl bit av ISK:n för att köpa lägenhet. Det var inget jag trodde skulle hända på många år, men det visar också att man aldrig riktigt vet vad som händer i framtiden. Men det är alltid bra att ha pengar undanstoppat. :-)

Sedan blev det även tillökning i familjen, med lilla Daisy (hon är inte så liten längre kan jag meddela, herregud vilken bjässehäst hon blir!) och även om Celine är lite halvknackig (mer om det om några dagar), så kan jag ändå säga att jag har tre pigga och glada hästar. Så mycket mer kan jag inte begära egentligen. 

Men det som är mest intressant är såklart siffrorna för sparandet. 2022 var kanske inget toppenår varken för att spara eller för tillväxt, men lite har ändå hänt. Totalt har jag 1 856 499 kr på Avanza. Det är 33' mindre än vid samma tidpunkt i fjol, men då behöver man såklart komma ihåg att jag tagit ut 187' i handpenning på lägenheten. Så egentligen skulle jag ha en nätt liten summa på drygt två miljoner. Trevligt, trevligt. I år har ju börsen varit lite positiv, så jag hoppas den fortsätter tuffa på uppför igen. 

Roligast att följa är såklart sålda saker. Det ligger idag på 188 809 kr, så en ökning på 21' på ett år. Nu börjar det dock ta slut på saker att sälja, så det kommer förmodligen inte hända så mycket mer på kontot. Har lite hästutrustning kvar att sälja, men jag tippar på att det inte inbringar mer än nån tusenlapp. Men det är ändå häftigt att jag fått ihop så mycket pengar på att sälja saker jag helt klart inte behövt (för jag minns aldrig vad jag sålt, haha). 

Ja, men då fortsätter jag att uppdatera bloggen lite sporadiskt och hoppas att den fortfarande ger lite läsnöje trots att sparandet är på paus och FI-delen uppskjuten på obestämd tid. RE-delen känns det som att jag kan glömma helt, när man är över fyrtio år kan det väl aldrig räknas som tidigt? ;-)

4 kommentarer:

  1. Jag slutade jobba när jag var 53 och det tycker många är jättetidigt, så det är inte för sent med FIRE för att du fyllt 40. Inte full FIRE för jag tänkte ta av kapitalet och inte bara av avkastningen. Det hade jag inte vågat om jag slutat 10 år tidigare, så senare FIRE kräver mindre pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min plan är ju att ha noll kr när jag dör. Vilket förmodligen blir svårt att tajma in. ;-) Tack för att du ger mig lite perspektiv, naturligtvis är 53 eller 55 år mycket tidigare än att gå vid 65 eller 67 år. Ibland fastnar jag i hur ett fåtal bloggare har det.

      Radera
  2. Men vilken insats på säljsidan, nu blev jag inspirerad att logga på samma sätt som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är helt chockad över att det blivit så mycket pengar. Speciellt som jag verkligen inte tyckt att jag haft så mycket att sälja.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...