torsdag 16 februari 2023

Kärlek till en skål

Jag har letat i minst tio år, kanske så mycket som femton. Plötsligt står den där framför mig. Den perfekta skålen!

Vi tar det från början. För hundra år sedan (iaf nån gång mellan 2002-2010) köpte jag en skål i en affär i Forumgallerian. Det var början till en djup kärlek till denna skål. Den var liksom perfekt i både höjd, bredd och utformning, så jag kunde använda den till allt möjligt. Jag kunde både ha snacks i den och lika gärna äta mat när jag ville vara lite roligare än en vanlig tallrik (varför blir mat alltid godare i en skål?). Eller använda som mugg när jag inte hade nån ren temugg (eller nån mugg alls, mer om det imorgon). 

Åren gick och jag insåg att jag skulle köpt fler skålar. För hur jag än letade hittade jag ingen som var helt rätt. Antingen var de för små eller för breda eller så var kanten konstig (ja ni fattar, fel, fel, fel). 

Exempel på skål som är för bred och låg, samt fel "fot". 


Jag gav upp vid ett tillfälle och köpte en skål som var fel (mer avsmalnad som ett V istället för ett U, men med ok bredd iaf) eftersom min älskade rosa skål nu var helt sönder både på kanterna och i glasyren. Den ny skålen funkade, men kändes aldrig riktigt bra och jag kom på mig själv med att använda den slitna rosa i första hand.

Men så en dag, för några veckor sedan, hade jag lite tid att slå ihjäl och strosade helt oanande in på en butik som sålde krimskrams. Jag trodde det var en liten gullig butik och tänkte att jag skulle hitta en mugg (som sagt, mer om det imorgon) men det visade sig vara en riktigt smart uppbyggd butik, som såg liten ut när man gick in, men som rörde sig i en lång serpentin, så till sist hade man spenderat en bra stund där inne (för er nyfikna så ligger den i s:t pers). Jag kollar på en hel drös med muggar, men ingen faller mig i smaken. 

Men så står den där! Min skål! Äntligen! 

Perfekt

Jag blev så lycklig att jag nästan skrattade högt. Det här måste vara det bästa med minimalism, att man verkligen uppskattar de saker man har och dessutom väljer ut dem med omsorg utifrån sina behov. Jag måste dock erkänna att den här gången köpte jag två skålar. 

2 kommentarer:

  1. Haha, grattis till skålen!

    För min del är det Rörstrands 60 cl skål som har den platsen i hjärtat. Och så kan man byta färg ibland...
    Mvh // FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter dyrt men trevligt. Får kika på Rörstrand den dag dessa skålar sjunger på sista versen. Jag gillar att byta färg ibland också, nu är det mesta i köket vitt eller blått, så då passade det bra med blåa skålar. :-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...