lördag 11 februari 2023

Nästan färdigflyttad

Nu bor jag i nya lägenheten. Jag har mycket trevligare grannar än i förra boendet, för de här grannarna är tysta på nätterna (till skillnad från kor och fåglar). Det är så skönt att få sova bra på natten utan att använda öronproppar. 

Just nu är det mesta lite kaos och jag försöker få ordning på alla möjliga saker som krånglar och allt som ska ordnas med. Rutinerna är inte riktigt satta än och jag letar en bättre parkering än de som finns i området (de är lite för dyra för min smak). Tyvärr är det lång kö till föreningens ytterst få parkeringsplatser.

Tanken är ju att bo här resten av mitt liv (om jag nu inte flyttar till Skåne), så jag försöker tänka att jag ska göra saker så som jag vill ha dem, inte vad som funkar "tills vidare" innan jag flyttar vidare (som jag gjort tidigare). 

Jag har fått igång jobbdatorn och njuter av att ha bredband. Ska bara fixa en kabel så har jag kanske snart även privata datorn igång och kan ha roligt med. Längtar!

Det känns inte så FIRE-kompatibelt för tillfället, men jag försöker tänka att jag sparar (amorterar) till mig själv istället för att ge alla pengar till en hyresvärd och att jag i grunden har en väldigt låg månadskostnad på lägenheten (1900 kr). 

Hästarna tar tyvärr mer tid för tillfället, då det tar tid att resa dit och fixa allt varenda dag. Målet så småningom är att bara ha en häst och flytta till ett stall som kräver mindre jobb runtomkring, men det är många år dit och till dess får det här helt enkelt fungera. Jag försöker tänka att det är tur att jag inte har någon familj att ta hänsyn till. ;-)

Varje gång jag är i stallet tar jag även med mig grejer från förra boendet (som ju är i närheten) vilket gör att det tar lite extra tid att packa saker, bära ut dem i bilen, sen bära in dem i lägenheten, packa upp och sen bära ut kartongerna till bilen nästa gång jag ska till stallet. Jag vägrar ha en massa onödiga kartonger, så jag har bara 5-6 stycken att använda. Snål? Jag? Nä...

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att du trivs med din nya tillvaro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev så mycket bättre än jag trodde innan. Bara jag hittar en parkering också...

      Radera
  2. Skönt att det börjar bli ordning och reda igen. Nästa gång jag flyttar vill jag definitivt ha känslan av att jag vill bo där för alltid. Tror inte jag någonsin känt så.

    Förra gången jag flyttade anlitade jag en flyttfirma, det var helt klart värt pengarna. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte få den känslan när jag köpte hus för tiotalet år sedan. Huset från helvetet som det senare blev känt som. Men hur jag än gjorde kändes det aldrig som mitt. En del av det tror jag beror på att så mycket möbler var kvar från förra ägaren (eftersom jag inte hade möbler för ett större hus efter att ha bott i en etta innan). Hoppas verkligen att du får uppleva den känslan nästa gång du flyttat! :-)

      Jag är så snål (dumsnål?) att jag tyckte att jag hade för lite grejer för att anlita flyttfirma.

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...