torsdag 24 november 2022

Man får ändra sig hur många gånger man vill

I januari 2021 rensade jag ut allt mitt smink. Allt slängdes bort och jag var så nöjd efteråt. Skrev inte om det i bloggen, mer än att jag nämnde i förbifarten i ett inlägg att allt var borta. 

Det var så skönt en lång, lång period. Men sen började jag sakna att kunna sminka mig när andan föll på. Alltså inte att jag måste sminka mig innan jag går utanför dörren, utan att kunna roa sig lite en fredagskväll när stallet är klart och jag ändå inte ska nånstans. Dvs enbart för min egen skull, lite som att andra målar en tavla så målar jag ögonlocken. 

Men det tog emot att köpa in en massa smink igen. Jag började lite försiktigt med mascara och ett nagellack. Sen kände jag att det inte räckte, så nu har jag förberett inför black friday med en lista på olika sminkkalendrar (ja, ni vet kanske inte om det, men det är en jättetrend nu att vuxna köper adventskalendrar med saker/godis/drycker/popcorn etc som man sen öppnar under december månad) som har sortiment som jag är intresserad av. 

Så det alltså min plan, att försöka köpa det jag behöver men till lite rabatterat pris (kalendrarna är ofta billigare än om man köper grejerna var för sig) och funkar inte det finns det säkert nån bra kalender kvar till salu runt 2-3 december och då brukar det vara halva priset tom...

Det jag egentligen vill säga med det här inlägget, som ju verkligen går stick i stäv med FIRE, är att man får ändra sig. Man får ta ett beslut, vara nöjd med det och sen ändra sig om man känner att man vill göra något annat. Det är okej. 

Precis som att det är okej att satsa stenhårt på FIRE och sen efter några år inse att man bara vill gå ned i tid och ändå fortsätta jobba tills man är pensionär. Men kanske 50-60 % istället. 

Eller inse att det här med FIRE var absolut ingenting för mig, jag vill gärna fortsätta jobba heltid tills jag pensionerar mig, men i gengäld kan jag använda pengarna jag sparat ihop som en trygghet eller kanske en resefond?

Alla varianter är okej och det är alltid tillåtet att ändra sig. Igen och igen. Men fördelen när man sparat undan en del pengar, är att valfriheten ökar. För jag tror inte det finns nån människa som ångrar att hen sparat undan pengar tidigare i sitt liv, oavsett vad de pengarna sedan användes till.

Det var dagens fundering, nu är jag 100 % fokuserad på att shoppa imorgon. :-D

5 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Lycka till med inköpen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag köpte faktiskt inte allt på listan, trots att jag var sugen. Vissa rabatter var verkligen dåliga i år (säkerhetsvästen blev uppskjuten tex, ingen rabatt alls!).

      Radera
  2. Vad fint skrivet. Håller med till 100%. /frihetsmamman

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig. Bufferten skapar en frihet som nästan är kittlande. När det finns en rörelsefrihet som gör att inköp inte ger dåligt samvete utan bara glädje när man hittat precis det där som man suktat efter och som man kan köpa utan att kompromissa./M

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt! Man får ändra sig, en av sakerna att älska med livet!

    SvaraRadera

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet p...